Sähköautot ja energiakriisi

sähköauto

Viimeiset viikot olemme saaneet lukea käytännössä kaikista medioista sähkönhinnan noususta, ja sen aiheuttamista ongelmista kautta eri alojen. Yrityksiä on jo joutunut lopettamaan toimintansa energianhinnan nousun vuoksi, eikä edes energiaremontti pelkästään auta, jos sähköä kuitenkin kuluu paljon. Mutta mitä sähköhinnan nousu tarkoittaa sähköautoilun tulevaisuudelle, vai onko sillä mitään merkitystä? Onko autotehtaiden tulevaisuuden suuntaviivat jo ”sähköön hakattuja”?

BMW tuo markkinoille joustavan Plug & Charge -lataustoiminnon ensi vuonna

Iltalehti kirjoitti asiasta elokuussa: sähkön hinnan arvioidaan nousevan tämän vuoden lopulla keskimäärin jopa 50c/kWH:lta, jolloin hintahuippujen aikaan sähkön hinta voi lähestyä euroa kilowattitunnilta. Vastaavasti lauhana ja tuulisena päivänä hinta voi painua lähemmäs sitä tasoa mitä olemme tottuneet näkemään vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Toki fossiilisten polttoaineiden hintakehityksestä ei ole tällä hetkellä mitään tietoa, mutta on mahdollista että lämmityskauden alkaessa dieselinkin hinta hyppää esimerkiksi 2,6 euroon litralta. Se tarkoittaa muutaman euron hinnannousua sadan kilometrin ajomatkan kustannuksiin – loppulasku saattaa olla ehkä 15,5€. Jos taas sähkön hinta hyppää lukemaan 50c/kWh, maksaa sadan kilometrin ajaminen esimerkin Audilla 17,5 euroa. Vuosi-kaksi sitten sama reissu sähköautolla maksoi ehkä 3 euroa, siirtomaksuineen.

Mutta onko sähkönhinnan muodostus tällainen pitkäaikaisesti? Ainakaan Euroopassa näin ei uskota, vaan talousihmiset ovat laskeneet, että viimeistään 2026 hinnat palaavat matalalle tasolle, mutta seuraavat kuukaudet, ja jopa yli vuosi, voi Eurooppa olla energiakriisissä sähkön osalta.

Vastaavasti Motiva kirjoitti syyskuussa, kokonaan ohittaen sähkönhinnan muutokset:

Sähköauto on hyvä vaihtoehto omaksi ajoneuvoksi, jos autolle on latausmahdollisuus kotona ja päivittäiset ajomatkat sopivat auton toimintamatkaan. Ladattavan auton käyttökustannukset ovat edulliset ja tavanomainen matka riittää useimpien kotitalouksien tarpeisiin mainiosti.

Sähköautoilussa tulee kuitenkin ottaa huomioon lataustarve ja matkaan liittyvät rajaukset. Auton lataaminen ei ole yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton tankkaus, ja julkisessa latausverkostossa on vielä katvealueita.

Iltasanomat spekuloi sähköautojen hinnasta tammikuulle 2023: Jos futuurien ennustamat hintaskenaariot toteutuvat eikä bensiini tai diesel kallistu, voi sähköautoilusta tulla hetkittäin jopa kalliimpaa kuin bensiini- tai dieselautolla ajamisesta.

SÄHKÖAUTOILIJALLE 50 sentin kilowattituntihinta tietäisi kaikkiaan 7,50-12,50 euron energiakustannusta sadalla kilometrillä, kun sähköauton keskikulutukseksi oletetaan tavanomaiset 15-25 kWh/100 km.

Kaikkein kovimmissa olosuhteissa kuten kovalla pakkasella moottoritiellä tai peräkärry perässä ison sähköauton kulutus voi tosin nousta jopa lukemaan 40 kWh / 100 km, mikä tarkoittaisi 50 sentin kilowattituntihinnalla 20 euron kustannusta per ajettu 100 km.

Ennuste sähkön hinnasta:

  • Lokakuu 2022: 21c/kWh
  • Marraskuu 2022: 34c/kWh
  • Joulukuu 2022: 41c/kWh
  • Tammikuu 2023: 50c/kWh
  • Helmikuu 2023: 48c/kWh
  • Maaliskuu 2023: 29c/kWh
  • Vuoden 2023 Q2: 18c/kWh
  • Vuoden 2023 Q3: 7c/kWh
  • Vuoden 2023 Q4: 16c/kWh

Lähde: Nasdaq OMX 3.10.2022. Sähkön hintoja ennustavat sähköfutuurit edustavat arviota tulevasta sähkön hinnasta, eivät välttämättä lopullista totuutta.

Erilaisia sähköautoja eri tarpeisiin

Aivan kuten perinteisten polttomoottoriautojen kohdalla, myös sähköautoista löytyy nykyään paljon valinnanvaraa erilaisiin käyttötarpeisiin. Mielikuva sähköautosta ainoastaan pienenä kauppakassina on ollut realistinen ehkäpä vielä viisi vuotta sitten, mutta tänä päivänä täyssähköautoja löytyy piskuisesta Smartista seitsemänpaikkaiseen Tesla Model X:ään.

Täyssähköautoja jo monessa hintaluokassa

Täyssähköautoja, eli autoja joissa liikkuminen hoidetaan vain ja ainoastaan sähkömoottorin voimin, alkaa olla markkinoilla jo runsaasti eri hinta- ja kokoluokissa. Kalliimman pään (sadantuhannen euron) hintaluokan sähköautoille löytyy ostajakuntaa laajalti niin yritys- kuin yksityispuoleltakin, mutta tavanomaisen perheauton hinnallakin alkaa löytyä sähköautotarjontaa.

Sähköautoille on vielä varsin suppea käytettyjen autojen markkina johtuen autojen pienestä määrästä, mutta useat autovalmistajat myöntävät ajoakuille pitkiä takuita, jolloin akkujen vanheneminen on harvoin este ostaa käytettyä sähköautoa.

Sähköautojen eduiksi voi laskea paitsi halvat käyttökulut sekä verrattain edulliset huollot, myös perinteisiä polttomoottoriautoja paremman ajomukavuuden. Vaikka sähköautoa vertaisi modernilla polttomoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettuun autoon, erityisesti ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä sähköauton vaivattomuutta voi pitää ylivertaisena. Myös se, että sähköautolla osan liike-energiasta pystyy keräämään talteen uudelleenkäyttöä varten, on polttomoottoriautoihin verrattuna hieno ominaisuus.

Useissa sähköautoissa regeneroinnin (tai rekuperaation) eli liike-energiantalteenoton voimakkuutta pystyy säätelemään. Esimerkiksi uusimmassa Nissan Leafissa on e-Pedal -niminen toiminto, jolla auton saa pysähtymään ennakoivassa ajossa täysin ilman jarrupolkimeen koskettamista. Näin sähkömoottorin jarrutuksen voimakkuutta pystyy säätelemään helposti pelkän kaasupedaalin avulla. Toisenlainen lähestymistapa on Hyundailla, jonka sähköautomalleissa moottorijarrutuksen voimakkuutta pystyy säätelemään ohjauspyörän taakse sijoitetuilla “läppäpainikkeilla”. Jarrutuksen voimakkuutta pystyy helposti säätämään ennakoivasti ja lisäksi täysin vapaalla rullaus on tehty mahdollisimman helpoksi.