Jos sähköautot ovat aiempina vuosina maksaneet kymmeniä tuhansia euroja enemmän, kun autoon vastaava polttomoottoriversio, on hintoihin tultava jatkossa selkeitä alennuksia, jotta Suomenkin teille tulisi enemmän sähköautoja. Mutta onko Suomi muuten valmis sähköautoihin? Onko täällä hyödynnetty kaikki mahdollinen vihreä energia sähköautojen lataukseen – ei ole.
Edullista sähköä ilmasta
Siinä missä muissa Pohjoismaissa ja useissa Euroopankin maissa on tuulivoima otettu hyvin haltuun, Suomessa ollaan vielä lähtökuopissa. Meillä keskustelut ovat tasolla: siitä on meluhaittaa, ne eivät näytä hyviltä tai niiden rakentaminen maksaa liikaa. Yksi hyvä selitys on ollut, ettei ole varaa rakentaa.
Nyt kuitenkin viime aikoina tuo ajatus, ettei olisi varaa rakentaa on jo kuopattu, mutta kuitenkaan tuulivoima ei etene kovin ripeästi Suomessa? Se olisi kuitenkin loistava vihreä sähkönsaamisen muoto nimenomaan kattamaan esimerkiksi lisääntyvä sähköautokanta.
Suomessa oli viime vuonna alle 700 tuulivoimalaa, joiden kokonaiskapasiteetti oli noin 2041 MegaWattia ja niillä tuotettiin lähes 6 TWh eli vajaat 7% koko Suomen sähkönkulutuksesta. Lokakuun 2019 Tuulivoimalistauksen mukaan rakenteilla olisi reilut 360 uutta voimalaa ja niiden teho olisi luokkaa 1700 MVA. Näihin sisältyvät mm. Ikean isot hankkeet Maalahdessa, Kurikkassa ja Marttilassa sekä Googlen ostamat Pyhäjoki, Kokkola, Kannus, Närpiö ja Isojoki eli kahden ulkomaalaisen toimijan hankkeita on Suomen hankkeista suurin osa(!).
On kummaa, miksi Suomessa vastustetaan tuulivoimaa. Se olisi kuitenkin puhdasta ja turvallista energiaa, joka ei tuota päästöjä ilmaan, maahan eikä veteen. Se on myös lähituotantoa ja täysin kotimaista. Tuuli on energiavarana itsessään ilmaista, loputonta eikä muuttuvia kustannuksia tuulivoimassa oikeastaan ole.
Ei Suomi ole kumma ainoastaan tuulivoiman suhteen, vaan monen muunkin. Me olemme täällä pohjoisessa alkoholin ja rahapelienkin suhteen eri mieltä kuin loput Euroopasta ja vaikka vahvat oluet tulivat kauppoihin, ei alkoholin kulutus ole Suomessa noussut vaan tilastollisesti jopa vähentynyt. Miten käy sitten rahapelien? Jo nyt suomalaiset pelaavat netin kautta paljon ulkomaille koska se on mahdollista ja vaihtoehtoja on paljon enemmän tarjolla kuin monopolin kautta. Bonusetu.com esimerkiksi kertoo, miksi ulkomaille kannattaa pelata, eikä käyttää vain sitä yhtä, täällä paljon mainostavaa vaihtoehtoa. Kyllä jokainen pelaaja osaa itse päättää, minne pelieuronsa laittaa.
Sähköautoja saa jo nyt edullisesti
Yksi etunenässä oleva sähköautojen hinnoittelija Suomessa on Volkswagen. Se on tuonut markkinoille sähköauton, joka riittää useimman suomalaisen normaaliin päivä- ja työautokäyttöön aivan mainiosti. Kyseessä on uusi Volkswagen ID.3 täyssähköauto, joka sai julkistuksensa Frankfurtissa viime syyskuussa. Auto itsessään on VW Golfin kokoluokkaa ja auton perusmallin ajomatka on parhaimmillaan noin 330 kilometriä, ja autossa on 45 kWh akku. Tehokkain versio on varustettu 77 kWh akustolla ja sillä onkin toimintamatkaa jo reilut 500 kilometriä. Ja jos ajattelee latautumista, niin 100kW laturilla puolessa tunnissa saa ladattua lähes 290 kilometriä toimintamatkaa. Auton hinta on Saksassa alkaen alle 30 000 euroa.
Volkswagenin ID.3 on vasta ensimmäinen tehtaan ja valmistajan täyssähköauto ja toimii esimerkkinä koko ID sarjalle. Auton akulle annetaan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Kaikki nämä uudet ID-mallit tulevat olemaan nimenomaan sähköautoja, jotka on kehitetty VW:n uudelle MEB-alustarakenteelle. Auton voimalinja on akun ympärillä maksimoiden toimintamatkan, mutta myös tuotantokustannukset.
Uudessa sähköautossa on mukana tutut kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten monitoimikamera liikennemerkkien tunnistamiseen, front assist hätäjarrutoiminnolla sekä kaistavahti ja lane assist eli kaistanpitoavustin. Autoon on saatavilla myös pysäköintiavustin, ja pysäköintitutka löytyy jo perusvarusteena. Eli vaikka auto on täyssähkö, ei sen kuljettajan avustavia ominaisuuksia ole vähennetty sähkönkulutuksen vuoksi. Auto on 4161 mm pitkä ja 1809 mm leveä ja korkeutta on 1552 mm. Painoa on 1719 kg ja tavaratilaa löytyy 385 litraa ja paikat kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle.
Jos pitäisi lähteä vetoa lyömään Suomen autokannan sähköistymisestä niin itse en olisi ensimmäisten joukossa, nimittäin Suomeen tuodaan entistä enemmän automyyjien toimesta vanhoja autoa Euroopasta myyntiin, koska ne ovat Suomessa sitten edullisia ja vähän ajettuja, eikä yksittäistä kuluttajaa välttämättä vieläkään kiinnosta se ympäristö ja tulevaisuus. Jos paras vedonlyöntisivusto olisi mielessä, niin kääntäisin katseet Eurooppaan, mistä netistä löytyy suomalaisille vedonlyöjille kymmeniä paikkoja, jotka tarjoavat kohteita laidasta laitaan ja monesti paremmilla kertoimilla kuin kotoisa monopolimme. Miksi sitten laittaisi eurojaan huonoihin kertoimiin, jos kerta parempiakin on saatavilla samalla vaivalla?
EU sanktiot ja sähköautot
EU on asettanut kaikille autovalmistajille päästörajoitukset, jotka tulevat ajamaan autoilun kohti hybridi-, kaasu- sekä sähköautoja entistä aktiivisemmin. EU sanktiot ovat miljoonia, eikä yksikään näistä perusvalmistajista halua sellaisia joutua maksamaan. Superautojen valmistajat ovat eriasia, mutta silläkin puolella on jouduttu miettimään ja suunnittelemaan autoja, jotka kulkevat kovaa, näyttävät sporttisilta, mutta jatkossa moottorien ärjyntä olisikin keinotekoista ja autoissa olisi oikeasti äänettömät sähkömoottorit. Tuo EU:n asettama päästöraja on yleinen koko EU-markkinoille vuosille 2020-21 ja se on 95 g/km NEDC ja tuo raja on siis kaikkien tehtaan valmistamien autojen keskimääräinen päästömäärä.
Suomessa myytävät sähköautomallit juurit nyt:
Audi e-tron
BMW i3
Hyundai IONIQ Electric
Hyundai Kona Electric
Jaguar I-Pace
Kia Niro EV
Kia Soul EV
Mercedes-Benz B 250 e
Nissan Leaf
Renault ZOE
Tesla Model 3
Tesla Model S
Tesla Model X
Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Up!
Kaikki Suomessa myytävät automallit ovat kalliita ja hankintatuet surkeat. Muualla maailmassa on ymmärretty se, että jos halutaan liikenteen sähköistyvän, pitää tarjota sellaisia automalleja johon tavallisella kansalla on varaa. Kiina on sähköautojen myynnissä edelläkävijä, ja siellä on myynnissä useita malleja ns. kansanautoja sähköisinä, eli ei mitään turhaa luksusta eikä hajoilevia ja harmillisia nykyhärpäkkeitä, vaan yksinkertaisia perusautoja liikkumiseen paikasta A paikkaan B.
Huokea Dacia Spring tuotiin markkinoille monessa Euroopan maassa, ja mm. Romaniassa ja Saksassa on niin hyvät hankintatuet, että sellaisen saa hankittua noin 10000 €:lla. Vaan eipä Suomessa; täällä liikenteen sähköistäminen ei näytäkään olevan tavoite, vaan kiskoa autontarvitsijoilta mahdollisimman paljon rahaa. Tulee väistämättä myös mieleen, halutaanko päästövähennyksiä apuvälineenä käyttäen palauttaa Suomeen jyrkkä luokkajako: eliittiin, joka ajaa kalliilla sähköautoilla, ja tavalliseen rahvaaseen, joka liikkuu kävellen tai ei ollenkaan. Tilanne varsinkin maaseudulla asuvilla köyhillä duunareilla on masentava. Auto on pakko olla, että pääsee pienipalkkaisessa työssään käymään, mutta varaa ei ole kuin tonnin-parin hintaiseen autoon. Ja siinä hintaluokassahan ei sähköautoja ole, eikä tule koskaan olemaankaan akkujen korkean hinnan ja rajallisen käyttöiän vuoksi.