Neljäsosa autoilijoista viis veisaa vilkusta liikenneympyrässä

Liikenneympyrästä poistuvan kuljettajan on viestittävä kääntymisestään suuntamerkillä. Liikenneturvan seurantojen mukaan neljäsosa autoilijoista ei kuitenkaan käytä vilkkua liikenneympyrässä. Omista aikeista viestiminen sujuvoittaa liikennettä ja luo turvallisuutta.

Kuljettajan on näytettävä suuntamerkkiä poistuessaan liikenneympyrästä. Liikenneympyrään ajaessa vilkkua ei tarvitse käyttää, ellei sitten ole kääntymässä heti ensimmäisestä liittymästä pois. Kolme neljästä autoilijasta käyttää vilkkua oikeaoppisesti, selviää Liikenneturvan seurannoista.*

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen kertoo, miksi suuntamerkin näyttäminen on tärkeää.

”Vilkun käyttö lisää liikenteen joustavuutta. Jos et näytä suuntamerkkiä, seuraavat ympyrään ajavat jäävät odottamaan tietoa siitä, mihin suuntaan olet menossa. Kanssakulkijat eivät osaa lukea ajatuksiasi, joten kerro heille aikeistasi.”

Karvosen mukaan pienet liikenneympyrät ovat haastavampia sen takia, että voi olla vaikea tietää missä kohtaa vilkku kannattaisi laittaa päälle.

”Hankaluus ei poista velvollisuutta. Hyvä nyrkkisääntö on laittaa vilkku päälle mahdollisimman ajoissa kuitenkin niin, että muille on selkeää mistä liittymästä olet poistumassa.”

Vilkku viestinä myös risteävää tietä ylittäville

Liikenneympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä, kävelijöitä ja mopoilijoita että ympyrässä jo olevaa ajoneuvoliikennettä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia.

Sujuvuuden lisäksi vilkun käyttö tekee liikenteestä turvallisempaa, kun muut kanssaliikkujat pystyvät paremmin ennakoimaan toimiasi. Suuntamerkillä autoilija kertoo kääntymisaikeensa myös risteävää tietä ylittäville jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

”Kun kaikilla on selkeät pelisäännöt ja jokainen tietää mihin kukakin on menossa, on liikenteessä liikkuminen sekä sujuvampaa että turvallisempaa”, Karvonen muistuttaa.

*Liikenneturva seuraa tienkäyttäjien käyttäytymistä vuosittain. Kyseinen seuranta tehtiin vuonna 2023. N=11106.