Volkswagen-konserni vastaa tulevaisuuden haasteisiin alustaratkaisuilla

  • Volkswagen-konsernin kaikkien brändien ajoneuvot, ohjelmistot, akut sekä lataus- ja liikkumispalvelut perustuvat tulevaisuudessa pitkälti standardoituihin teknisiin perusrakenteisiin
  • Uusi talousjohtaja Arno Antlitz esitteli tulevaisuudensuunnitelman
  • ”Yhdistämällä brändiemme vahvuudet pystymme laajentamaan tulevaisuuden teknologioitamme entistä nopeammin ja maksimoimaan niistä hyötyvien ihmisten määrän. Hyvä suorituksemme kriisivuonna 2020 antaa meille vauhtia muutoksemme nopeuttamiseen”, sanoo toimitusjohtaja Herbert Diess 

Volkswagen-konserni vauhdittaa muutostaan johtavaksi yksilöllisen liikkumisen tarjoajaksi sähköisenä ja täysin liitettynä aikana. Tätä varten konserni parantaa systemaattisesti menestyksekästä alustarakennestrategiaansa. Jatkossa konsernin kaikkien brändien ajoneuvot ja palvelut perustuvat pitkälti standardoituihin teknisiin perusrakenteisiin. Konsernin uudessa alustaratkaisujen etenemissuunnitelmassa on neljä elementtiä: ajoneuvot, ohjelmistot, akut sekä lataus- ja liikkumispalvelut. Näin Volkswagen-konserni vähentää kompleksisuutta, hyödyntää mittakaavaetuja ja synergiaa brändien välillä sekä kiihdyttää konsernin jo alkanutta muutosta. Tulevien teknologiainvestointien turvaamiseksi konserni jatkaa keskittymistään ydinliiketoimintaansa ja vahvistaa taloudellista perustaansa. 

”Sähköistys ja digitalisaatio muuttavat autoa nopeammin ja radikaalimmin kuin koskaan aikaisemmin ja mittakaavaedut ovat äärimmäisen kriittisiä molemmissa tapauksissa. Alustaratkaisujen etenemissuunnitelmamme antaa meille entistä paremman aseman hyödyntää koko konsernimme potentiaalia. Yhdistämällä vahvojen brändiemme voimat pystymme laajentamaan tulevaisuuden teknologioitamme nopeammin ja maksimoimaan niistä hyötyvien ihmisten määrän”, kertoi Volkswagen AG:n pääjohtaja Herbert Diess edellisen tilikauden tilinpäätöksen esittelytilaisuudessa. 

Volkswagenin modulaarinen MEB-alustarakenne on jo nyt yksi alan tehokkaimmista täyssähköalustoista ja MEB-rakenteen käyttö tuotannossa laajenee nyt maailmanlaajuisesti Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Vuoteen 2022 mennessä konserni tarjoaa 27 MEB-pohjarakenteeseen perustuvaa mallia. Lisäksi konserni lanseeraa jo ensi vuonna ensimmäiset PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) pohjautuvat autonsa, joiden kiihtyvyys on parempi, toimintamatka pidempi ja latausaika lyhyempi. Vuosikymmenen puoliväliin mennessä kehitetään seuraavan sukupolven täyssähköisiin, täysin digitaalisiin ja erittäin skaalautuviin ajoneuvoihin SSP-alustarakenne (Scalable Systems Platform), jolle voidaan rakentaa kaikkien merkkien ja segmenttien malleja. 

Auton yhteyksien ja ohjelmistojen osalta Volkswagen pyrkii tulevina vuosina saavuttamaan synergiaetuja kaikkien brändien tuotannossa. Tämä perustuu vuonna 2020 perustettuun Car.Software-Org.in toimittamaan VW.OS-käyttöjärjestelmään. Versio 1.2 tulee käyttöön PPE-alustarakenteen kanssa ja versio 2.0 otetaan käyttöön koko konsernissa SSP-rakenteessa. Siihen mennessä auton ohjelmistokehityksen yrityksen sisäisen osuuden odotetaan nousevan nykyisestä 10 prosentista 60 prosenttiin. Car.Software-Org. kehittää myös teknistä perustaa autonomiselle ajamiselle, dataan pohjautuville liiketoimintamalleille sekä uusille liikkumispalveluille. 

Tämän lisäksi Volkswagen jatkaa akkujen ja latauksen alustastrategiaa: Vuodesta 2023 alkaen konserni ottaa käyttöön yhtenäisen akkukennojen rakenteen kaikkialla maailmassa. Vuoteen 2030 mennessä uudenlaisia akkukennoja on tarkoitus käyttää noin 80 prosentissa kaikista konsernin ajoneuvoista. Volkswagen alentaa siten akkukennojen hintaa jopa 50 prosenttia pienemmän kokoluokan segmentissä ja jopa 30 prosenttia volyymisegmentissä. Akkukennojen kysynnän tyydyttämiseksi Volkswagen aikoo rakentaa yhteistyökumppaneidensa kanssa vuosikymmenen loppuun mennessä Eurooppaan kuusi kennotehdasta, joiden kokonaiskapasiteetti on 240 gigawattituntia. Konserni edistää myös julkisen pikalatausverkoston laajentamista Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa. 

Uuden perusrakenteiden etenemissuunnitelman neljäs osa-alue sisältää liikkumispalvelut sekä muut palvelut, joita ovat mm. MOIA-kyytipalvelu, WeShare-yhteiskäyttöautot sekä Volkswagen Bankin joustavat tilauspohjaiset palvelut. Kehittäessään palvelutarjontaansa Volkswagen hankkii järjestelmäosaamista, jota se kehittää tarvittaessa yhteistyökumppaneidensa kanssa. 

”Volkswagen tulee olemaan myös alustaratkaisujen mestari liikkumisen uudessa maailmassa. Etenemissuunnitelmassamme esitetään selkeästi, miten tämä saavutetaan, minkä ansiosta voimme nopeuttaa muutostamme ohjelmistopohjaiseksi liikkumispalveluja tarjoavaksi konserniksi. Lähdemme tälle matkalle juuri muodostetun johtokunnan kanssa ja vankalta taloudelliselta pohjalta. Hyvä suorituksemme kriisivuonna 2020 antaa meille lisää vauhtia”, Diess sanoo. 

Miljoonan sähköauton toimitukset suunniteltu tälle vuodelle

Volkswagenin suuri sähköinen offensiivi toimii. Konserni yli kolminkertaisti sähköajoneuvojen myynnin vuonna 2020. Konsernin tavoitteena on olla sähköisen liikkumisen globaali markkinajohtaja viimeistään vuonna 2025. Siksi yhtiö suunnittelee 46 miljardin euron investointeja sähköiseen liikkumiseen ja hybridisaatioon seuraavan viiden vuoden aikana. Vuoteen 2030 mennessä koko konsernin  täyssähköisten autojen osuuden odotetaan nousevan 60 prosenttiin Euroopassa. Konserni ei sitoudu määrättyyn polttomoottoriteknologian käytön päättymispäivään, sillä alueelliset erot primäärienergian käytössä ja säädöksissä ovat suuria. 

Jo julkistetuissa näkymissään vuodelle 2021 Volkswagen-konserni arvioi liiketoimintansa elpyvän huomattavasti edelliseen vuoteen verrattuna – edellyttäen, että Covid19-pandemia pysyy hallinnassa. Seuraavien vuosien aikana Volkswagen-konserni pyrkii edelleen parantamaan kannattavuuttaan. Tavoitteena on tuoda operatiivinen myynnin tuotto takaisin tavoitelukemiin, 7–8 prosenttiin. Tähän vaikuttavat sekä kappalemääräisen myynnin jatkuva elpyminen että tiukentunut kulukuri. Kiinteiden kustannusten (pois lukien tutkimus ja tuotekehitys sekä pääomamenot) odotetaan laskevan vuoden 2020 tasosta noin 2 miljardilla eurolla eli 5 prosentilla vuoteen 2023 mennessä. Tavoitteena on samaan aikaan vähentää materiaalikustannuksia 7 prosentilla. Konserni suunnittelee alentavansa ajoneuvoteollisuuden tutkimus- ja tuotekehityskuluja sekä pääomakustannuksia, molempia kuudella prosentilla. Synergioita on lisäksi tarkoitus hyödyntää laajemmin koko konsernissa  ja konsernin sisäisen taloushallinto perustuu tulevaisuudessa brändimatriisiin sekä sähkö-, ohjelmisto- ja liikkumisalustoihin. 

Tällä hetkellä Audi AG:n talous- ja lakiasioista vastaavana johtokunnan jäsenenä toimiva Arno Antlitz siirtyy Frank Witterin seuraajana konsernin talousjohtajaksi 1.4.2021. 

”Pyrimme toteuttamaan Volkswagen-konsernin kunnianhimoisen muutoksen vankalta taloudelliselta pohjalta. Keskitymme ensinnäkin resurssien ja pääomien allokointiin ja ohjaamiseen sähköistämiseen, digitaalisuuteen ja liikkumispalveluihin. Toiseksi haluamme turvata ja vahvistaa taloudellista perustaamme toteuttamalla kustannus- ja kulutoimenpiteitä, jotka mahdollistavat investoinnit tulevaisuuden teknologioihin”, Antlitz sanoo.

Lähde: News Cision


Muuta luettavaa muualta

Urheilusta ja sen seuraamisesta

Muistatko vielä Tukholman Globenin, se on nykyään Avicii Areena. Tai mitä tapahtui juuri Lahdessa, kun Red Bull juoksutapahtuma valtasi Lahden suurmäen? Nykyään tapahtumia on entistä enemmän ja valikoimat sen kun laajenevat – kiitos pitkälti aikuisten lisääntyvän vapaa-ajan ja nousseen elintason. Vai olisiko sittenkin Golf se sinun valintasi, ja sitä auttamassa ovat sitten erilaiset Golf-videot. Tässä kaikessa kehityksessä ja lisääntyneessä tarjonnassa myös vastuullisuus (sustainability) on noussut aivan uusiin otsikoihin.

Mikä on urheiluauto tarkalleen?

Urheiluauto on autotyyppi, joka on perinteisesti yleensä 2-paikkainen mutta nykyään usein myös 4-ovinen, joka suunniteltu suorituskykyiseksi sekä ajotuntumaltaan hyväksi.