Kamuxin Lempäälän Ideaparkin myymäläpäällikkö Arttu Purtanen on huomannut, että koronavuoden aikana ihmiset ovat kaivanneet autoltaan entistä enemmän kotimaan matkailuun soveltuvia ominaisuuksia. Erityisesti ajonaikaiset avustimet, ajovalojen lisäteknologia ja kestosuosikki webasto nousevat esiin asiakkaiden toiveissa.
Purtasen mukaan käytettyjen autojen kauppaan on heijastunut koronapandemian aikana korostunut kotimaan matkailu. Tämä näkyy myös myydyissä lisävarusteissa.
”Olen huomannut yleisesti sen, että ihmiset tuntuvat panostavan enemmän itseensä, ja tämän seurauksena he myös tuntuvat kaipaavan yhä enemmän autoonsa varustelua. Nyt on nähtävissä, että erilaiset ajonaikaiset avustimet ovat selkeästi nostaneet arvoaan. Tästä esimerkkinä vaikkapa adaptiivinen vakionopeudensäädin. Totta kai myös suomalaisten suosima webasto on ollut monella asiakkaalla tarpeiden listalla kärjessä, varsinkin kun kuluva talvi on ollut myös etelässä kylmä ja luminen. Se on nostanut polttoainekäyttöisen lisälämmittimen monen toivelistan kärkeen. Lisäksi autojen valot kehittyvät koko ajan, joten myös valojen teknologia kiinnostaa ostajia.”
Samalla Purtasen mukaan eräs varuste on hiljalleen menettämässä suosiotaan.
”Navigointijärjestelmä on monelle todella tärkeä, mutta monessa tuoreemmassa autossa alkaa jo olla screen mirror / mirror link -ominaisuuksia, joilla saa älypuhelimen yhdistettyä auton näyttöön. Sitä kautta saa osassa autoista myös navigoinnin päälle. Kehityksen myötä navigointijärjestelmälle on löytynyt korvaava vaihtoehto, eikä tuota välttämättä koeta enää yhtä pakolliseksi varusteeksi.”
Asiakkaat yhä tietoisempia lisävarusteiden merkityksestä jälleenmyyntiarvoon
Purtanen on työssään huomannut myös, että asiakkaat tiedostavat jo hyvinkin tarkasti, millaisia lisävarusteita toivovat ja ymmärtävät niiden vaikutuksen auton arvoon.
”Asiakkaat ovat jatkuvasti tietoisempia lisävarusteista ja varsinkin niiden vaikutuksesta esimerkiksi jälleenmyynnin kannalta. Asiakkaat tuntuvat hyvin tiedostavan, mikä varuste on tärkeä. Varusteiden vaikutuksen huomaa myös selkeästi merkkikohtaisesti: yhdessä automerkissä tietty varuste painaa enemmän kuin toisessa. Tietysti jokaisella on omat mieltymykset, mitä lisävarusteita kukin arvostaa.”
Korona-aikana autojen etämyynti on myös jatkanut jo ennen pandemiaa ollutta noususuhdannettaan. Purtanen kertoo, että lisävarusteet löytävät ostajia myös verkko-ostoksia tekevien keskuudesta.
”Etä- ja verkkomyynnissä lisävarusteet ovat isona osana tuomassa ostajalle fiilistä tuotteesta.”
Tulevaisuudessa autokauppias uskoo automatiikkaa edesauttavien lisävarusteiden kysynnän lisääntyvän entisestään.
”Kaikki ajamista avustavat toiminnot tulevat olemaan yhä kysytympiä. Esimerkiksi jo aiemmin esiin nostamani adaptiivinen vakionopeudensäädin ja auto pilot -toiminnot kehittyvät kovasti ja ne koko ajan yleistyvät autoissa. Tämä varmasti on kehityksen ja suosion suunta.”
Lähde: News Cision
Muuta mielenkiintoista luettavaa
Affiliate markkinointi – tehokas tapa ansaita rahaa verkossa
Affiliate markkinointi on tehokas tapa ansaita rahaa verkossa. Se perustuu yhteistyöhön yrityksen ja sivuston omistajan välillä, jossa jälkimmäinen markkinoi yrityksen tuotteita ja saa provisiota myynnistä. Affiliate markkinoinnissa menestyminen vaatii kuitenkin sitoutumista ja työtä, sillä kilpailu on kovaa. Mutta kun onnistuu rakentamaan vahvan ja luotettavan brändin, affiliate markkinoinnista voi tulla merkittävä tulonlähde.
Asuntomarkkinoista on tärkeää ottaa huomioon
Asuntomarkkinat ovat myös tärkeä osa asunnon ostamista ja sijoittamista. Asuntomarkkinoiden kehitys voi vaikuttaa asuntojen hintoihin ja vuokratuottoihin. Asuntomarkkinoiden kehitykseen vaikuttavat monenlaiset tekijät, kuten talouden tilanne, väestön kasvu ja muuttoliike.
Junat Kartalla-sovelluksella näet junat kartalla realiaikaisesti
Junat Kartalla -sovelluksella käyttäjä voi seurata koko Suomen junaliikennettä. Nimensä mukaisesti sovellus näyttää kullakin hetkellä liikkeellä olevat junat kartalla, jolloin oman junavuoron ajantasaisen sijainnin tarkistaminen on helppoa.