Suzuki S-Cross – nimeään myöten uusi

Uudistunut Suzuki S-Cross asettuu Suzukin mallistossa Vitaran ja Acrossin väliin. Sillä on vahva yhteys aiempaan SX4 S-Crossiin, mutta uutta ovat niin ulkonäkö, voimalinja kuin varustelu. Uusi nelivetoinen hybridi on edullisimpia ja kattavimmin varusteltuja omassa luokassaan hintojen lähtiessä 29 390 eurosta.

Suzuki S-Cross näyttää ennen näkemättömältä, katsoo sitä sitten edestä, sivulta tai takaa. Sisällä on enemmän tyylikkyyttä kuin ennen ja etenkin uudet materiaalit sekä varusteet vakuuttavat. Suzuki on saanut kiitosta erittäin kattavasta turvavarustelusta, joka on nostettu uudessa S-Crossissa vielä korkeammalle tasolle. Huippuna on uusi 1,4-litrainen turbomoottori, jonka myötä kaikkien Suzukin Euroopassa myymien henkilöautojen voimalinjat ovat jatkossa sähköistettyjä eli hybridejä.

Katumaasturimainen

Suzuki on maastureiden ja katumaastureiden uranuurtajia, joka alkoi valmistaa niitä jo kauan ennen monia kilpailijoitaan. Ensimmäisen Jimnyn esittelystä on kulunut yli puoli vuosisataa ja suurempi Vitara tuli sen rinnalle jo 1980-luvulla. Tämän vuosituhannen puolella tuotiin markkinoille SX4, joka on uuden S-Crossin edeltäjä.

Suzuki S-Cross on jämäkän ja jopa vähän aggressiivisen näköinen. Siihen vaikuttavat varsinkin ledivalot edessä ja takana. Päivä- ja takavalojen kolme erillistä valoa ovat Suzukin uusi pimeällä nähtävä tunnus. Edessä valojen välissä on kiiltävän musta säleikkö, joka on kookas ja korostaa siten auton voimaa.

Sivulla pyöränaukot ovat maastureille tyypillisesti kulmikkaat. Jopa vanteiden muotoilussa on tavoiteltu maasturin henkeä. S-Crossin ulkonäön pieniinkin yksityiskohtiin, kuten integroituihin kattokiskoihin on kiinnitetty paljon huomiota.

Tilavassa matkustamossa hallitsee tyylikkyys. Tilat ovat korin ulkomittoihin nähden hyvät ja takapenkkiläisten mukavuutta lisää selkänojan kallistuksen säätö. Järkevän muotoiseen tavaratilaan mahtuu kuljetettavaa 430 litran verran ja takapenkin selkänojat taittamalla se kasvaa 1 230 litran kokoiseksi.

Kojelaudassa on kolmiulotteisuutta, joka sopii mainiosti tehokkaaseen katumaasturiin. Kosketusnäyttö on uusi ja se on joko 7- tai 9-tuumainen. Jälkimmäisessä älypuhelimen liittäminen onnistuu langattomasti ja mukana ovat niin ääniohjaus kuin navigointi. Pienemmässä näytössä on mukana peruutuskamera ja suuremmassa 360-asteen pysäköintikamera. Ylellisempään GLX+SR -varusteluun kuuluu suuri avattava lasikattoluukku, joka on peräti metrin pituinen.

Vakiona neliveto

Suzuki S-Crossin katumaasturimaiseen olemukseen sopii mainiosti se, että kaikki Suomessa myytävät versiot ovat nelivetoisia. Suzukin kehittämän AllGrip Select -nelivetojärjestelmän voi säätää olosuhteisiin sopivaksi. Normaalisti ajettaessa käytetään Auto-ajotilaa, jolloin polttoainetta säästävästä etuvedosta siirrytään nelivetoon tarpeen vaatiessa.

Sport-ajotilassa takapyörät saavat jatkuvasti voimaa, mikä tekee ajettavuudesta vakaampaa ja parantaa moottorin reagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Snow-ajotila on ihanteellinen liukkaalla kelillä lisäten pitoa. Vaikeimmissa paikoissa Lock on oikea valinta, sillä silloin voimaa välitetään tasaisesti kaikille pyörille.

Konepellin alla on 1,4-litrainen Boosterjet-turbomoottori, jonka apuna on 48 voltin hybridijärjestelmä. Jo bensiinimoottori sinällään on etevä, sillä siinä on välijäähdytetty ahdin ja polttoaineen suorasuihkutus. Polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluvat sähköisesti säätyvä imuilman säätö ja säätyvä venttiilien ajoitus. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 newtonmetriä. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000 – 3 000 r/min.   

Hybridijärjestelmä auttaa säästämään polttoainetta, sillä kymmenen kilowattia ja 50 Nm kehittävä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Lisävoimalla saadaan paremman taloudellisuuden lisäksi myös miellyttävää voimaa tavalliseen ajoon.

Ostaja voi valita joko täsmällisesti ja kevyesti toimivan kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 2 000 euron lisähintaan kuusivaihteisen automaatin.  

Huippuluokan varustelu

Suzukeille tunnusomainen piirre on kattava vakiovarustelu. Suuremmissa Suzukeissa on ennen kaikkea panostettu turvallisuuteen ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Turvallisuuteen kuuluvien perusvarusteiden lisäksi S-Crossissa on paljon sellaista, mikä tulee monessa kilpailijassa vasta paremman varustetason myötä tai niitä ei saa edes rahalla.

Maininnan arvoisia turvallisuutta lisääviä varusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Viime mainitun lisäksi pysäköidessä apuna ovat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tai 360-asteen pysäköintikamera.

Turvallisuuden lisäksi S-Crossin varustelu on muiltakin osin korkeatasoinen, sillä ulkonäköä kohentavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja keskipilarista taaksepäin tummennetut ikkunat. Mukavuutta lisäävät mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, avaimeton kulku ja käynnistys sekä hämärä- ja sadetunnistin. Mittareiden välissä oleva ajotietokone antaa paljon tavallista enemmän tietoa, kun sillä voi seurata käytettävää moottorin tehoa ja vääntömomenttia, sivuttaiskiihtyvyyttä tai kaasu- ja jarrupolkimen käyttöä.

Ylellisempänä vaihtoehtona 29 390 euroa maksavan Suzuki S-Cross GL+:n rinnalla on GLX+SR, joka tarjoaa 2 600 euron lisähintaan vielä enemmän varusteita ja ylellisyyttä. Suurin ulkoinen ero ovat kiillotetut kevytmetallivanteet ja matkustamossa on iloa suuresta avattavasta lasikattoluukusta. Suuremmassa 9-tuumaisessa kosketusnäytössä ovat ääniohjaus, langaton älypuhelimen liitäntä, 360-asteen pysäköintikamera ja navigointi. Kokonaisuuden kruunaa istuinverhoilu, joka on yhdistelmä nahkaa ja synteettistä nahkaa.   

Lähde: News Cision