Sähköautojen edelläkävijän hinnat alkavat 118 000 eurosta

  • Tarjolla kaksi vaihtoehtoa: takavetoinen EQS 450+ sekä nelivetoinen EQS 580 4Matic
  • EQS 450+ suositushinta Suomessa 118 317 euroa; toimintamatka latauksella jopa 740 kilometriä
  • Nelivetoisen EQS 580 4Maticin suositushinta on 147 205 euroa; toimintamatka 668 kilometriä
  • Molemmissa malleissa suurempi 107,8 kWh:n akustoja
  • Suomen vakiovarustelu on kattavampi kuin esimerkiksi Saksassa
  • Molempien mallien akkutakuu on 10 vuotta/250 000 kilometriä
  • EQS 450+ on edullisin Suomessa myytävä S-sarjan Mercedes-Benz

Mercedes-Benzin legendaarinen S-sarja astuu täysin uuteen aikakauteen, kun täyssähköisten EQS 450+:n ja EQS 580 4Maticin myynti käynnistyy Suomessa. Mallit on myös hinnoiteltu varsin houkuttavasti, sillä takavetoisen EQS 450+:n myyntihinta on 118 316,56 euroa ja nelivetoisen EQS 580 4Maticin 147 204,74 euroa. Käytännössä takavetoinen EQS 450+ on siten edullisin Suomessa myytävä S-sarjan auto.

Sähköautoluokan uusi Ässä on monella tapaa alan edelläkävijä. Molempien mallien akkukapasiteetti on peräti 107,8 kWh, ja autojen vakiovarustelu on jopa parempi kuin valmistusmaa Saksassa. Varustelu nostaa EQS 450+:n painoa niin, että sen WLTP-mitattu toimintamatka on meillä 740 kilometriä. Kevyemmän ja varusteiltaan optimoidun EQS:n toimintamatkaksi saadaan 780 kilometriä. EQS 580 4Maticin kertalataus riittää 668 kilometrin toimintamatkaan (WLTP).

Molempien versioiden akkutakuu on 10 vuotta/250000 kilometriä. Ostajan palveluksessa on Mercedes-Benzin kattava huolto- ja jälkimarkkinointiverkosto. Auton huolenpitosopimus maksaa edullisimmillaan vain 26 euroa kuukaudessa (10000 ajokilometriä/vs.).

Huippuluokan energiatalous ja vakiovarustelu

EQS 450+:n teho on 245 kW (333 hv) ja vääntö 568 Nm. WLTP-mittauksen mukainen vertailukelpoinen energiankulutus on keskimäärin 16,7 kWh/100 kilometriä. EQS 580 4Matcin vastaavat luvut ovat 385 kW (524 hv), 855 Nm ja 18,5 kWh/100 km. Esimerkillisen energiatalouden takaavat esimerkiksi maailmanmestaruustason aerodynamiikka – ilmanvastuskertoimen cd-arvo on parhaimmillaan ainoastaan 0,20 – sekä älykäs hidastusenergian talteenotto (kolme tehotasoa, rekuperointiteho jopa 290 kW). Akun energiasisältö on noin neljänneksen suurempi kuin nykyisessä EQC:ssä, ja se edustaa litiumioniakkujen uusinta sukupolvea. Lisäksi autojen tuotanto on alusta alkaen täysin hiilineutraalia.

EQS-malliston vakiovarustelu Suomessa on todella kattava:

  • MBUX Hyperscreen -näyttöyksikkö (vakiona 580 4Matic -mallissa, 450+:ssa on 12,3-tuumainen digitaalimittaristo ja 12,8-tuumainen OLED-keskinäyttö)
  • Digital Light -ajovaloteknologia adaptiivisella kaukovaloavustimella; yli miljoona pikseliä kummassakin ajovalossa
  • Ajoavustinpaketti Plus (mukautuva Distronic- vakionopeudensäädin, ohjaus- ja nopeusrajoitusavustin, aktiivinen kaista-avustin, kaistanvaihtoavustin, aktiivinen hätäjarrutusavustin, aktiivinen katveavustin, väistöohjausavustin, jonoajotoiminto, liikennemerkkiavustin, Pre-Safe törmäyksenesto)
  • Akustiikkamukavuuspaketti
  • Pysäköintipaketti 360 asteen kameralla ja aktiivisella pysäköintiavustimella
  • 200 kW:n tasavirtalaturi (DC) – 15 minuutissa virtaa jopa 300 kilometrin ajoihin pikalatausasemilla
  • 11 kW:n sisäinen laturi, vaihtovirta (AC)
  • Nelipyöräohjaus (4,5 asteen ohjauskulma)
  • Airmatic-Ilmajousitus
  • Reittioptimoinnin sisältävä navigointijärjestelmä
  • MBUX:n lisätty todellisuus navigointijärjestelmässä
  • Over-the-air-päivitykset
  • Lämmitettävä lasinpesujärjestelmä
  • Mukautuva Distronic-vakionopeussäädin
  • Keskiturvatyynyt etuistuinten välissä

Lähde: News Cision