Autojen ostaminen on muuttunut viime vuosina valtavasti. Nykyään tekniikka mahdollistaa auton ostamisen jopa ilman autoliikkeessä käymistä ja auto tulee lähes suoraan tehtaalla ostajalle. Useimmiten auton reitti ostajalle ei kuitenkaan ole aivan näin suoraviivainen, sillä useimmiten autojen lopullinen varustetaso asennetaan autoon vasta Suomessa, joten auto kulkee ainakin yhden jälleenmyyjän kautta ennen ostajalle saapumista.
Samalla kun itse ostaminen on osittain siirtynyt digitaalisille alustoille, on myös itse autojen tekniikka kehittynyt. Suurin syy kehittymiseen on ollut pakko, sillä niin EU kuin monet muutkin alueet maailmassa, ovat ajamassa liikennettä kohti vihreämpää tulevaisuutta ja autoista on tulossa sähkökäyttöisiä, tai kenties jopa vetyautoja? Joka tapauksessa koko auton ostaminen on muuttunut ja vaihtoehtoja on tullut roppakaupalla lisää, myös sille, miten se auto rajoitetaan. Netissä oleva lainalaskuri auttaa arvioimaan kuukausieriä, ja auttaa samalla arvioimaan myös sitä, minkähintaiseen autoon oikeasti on varaan. Kannattaa huomioida, että mitä enemmän ajat, sitä enemmän sähköauto säästää kuukausikuluissa, vaikka itse ostohinta saattaa vielä nykyään olla muutaman tuhat euroa enemmän kuin perinteinen bensa- tai dieselauto, mutta vaihtoehtona on myös välimuoto eli hybridi.
Yritysautoilu muuttuu
Tekniikka on tuonut tullessaan myös lähes kaikkiin autoihin automerkin oman autoseurannan. Seuranta seuraa autoa reaaliajassa, kertoen missä auto on ja kuinka paljon sillä on ajettu. Seuran kertoo myös kulutuksen, ajan ja paljon muuta. Tämä kaikki tuo yrityksille entistä helpomman ja suoraviivaisemman tavan seurata yrityksen autojen kuluja ja liikennettä – mikäli tällaista seurantaa tarvitaan. Ja parasta tässä autokohtaisessa seurannassa on se, että seuranta ei maksa mitään ja on oikeasti reaaliaikaista.
Yritysautoilussa mennään raskaan kaluston puolellakin vähitellen kohti sähköisiä ratkaisuja sitä mukaan, kun akuston kestoa saadaan lisää ja nopeasti lataavia latauspaikkoja ympäri liikennöitävää aluetta. Tarvittaessa isot kuljetusyritykset voivat rakentaa tarvittavia latauspisteitä itse, jos muuten niitä ei tunnu olevan saatavilla. Latauspisteen rakentaminen ei kuitenkaan ole iso kulu, varsinkin jos samassa lokaatiossa on esimerkiksi lastaus- ja kuormanpurkupalvelut.
Markkinoille on tullut myös uusia palveluita, joista saa lainaa yrityksen kalustohankintoihin entistä monipuolisemmin. Näitä vaihtoehtoja kannattaa tutkailla, sillä vanha kalusto voi helposti viedä enemmän kuluja vuosittain kaluston ylläpitoon, kuin mitä tulisi todellisia lisäkuluja kalustoinvestoinneista.
Autot ja liikenne
Mutta jos et ole vielä halukas siirtymään sähköautoiluun, niin ei hätää. Polttomoottoriautot eli bensa- ja diesel ovat käytössä varmasti vielä oman liikenteessä olemisesi ajan. Niiden kulut vaan saattavat nousta nopeassakin tahdissa, kun valtiot lisäävät niiden suuntaan erilaisia rangaistusveroja. Se ei siis tarkoita, että valtiot kehittäisivät etuisuuksia niille, jotka haluavat siirtyä sähköautoiluun, vaan enemmänkin nimenomaan sitä, että vanhoissa pysyville keksitään lisää kuluja. Yksi selkeimmistä on nousevat bensan ja dieselinhinnat.
Yrityskuviot muuttuvat
Oletko muuten huomannut, että tulevat sähköautot tulevat myös muuttamaa nykyistä korjaamoverkostoa todella paljon? Useat vanhoista korjaamoista nimittäin ovat erikoistuneet nimenomaan polttomoottoriautojen erilasiin korjauksiin ja asennuksiin, mutta uusi autosukupolvi tarvitseekin aivan erilaiset laitteet autojen korjaamiseen ja ylläpitoon. Kuinka monella nykypäivän korjaamolla on oikeasti halua lähteä uudelleen investoimaan uusiin laitteisiin? Olemme siis näkemässä seuraavien parikymmenen vuoden aikana myös korjaamopuolella isoja muutoksia – mutta ei sellaisia, mitä emme olisi nähneet jo edellisten autosukupolvien muutosten kohdalla.
Uusia automerkkejä tulee markkinoille
Sähköautoilu on jo nyt tuonut Euroopan, Amerikan ja Aasian markkinoille aivan uusia automerkkejä. Näiden tulevaisuus on luonnollisesti kehittäjän rooli, sillä siinä vaiheessa, kun uudesta tiimistä saadaan kunnollinen auto ulos, ostaa iso automerkki kehittäjän koko toiminnan ja toiminnan aloittajista tulee rikkaita. Mutta läheskään jokainen näistä sähköautoaihioista ei pääse kansainväliselle tasolle, vaan jäävät paikalliseksi erikoisuudeksi. Mutta tässä on sijoittajilla mielenkiintoisia mahdollisuuksia, uusien innovaatioiden löytäminen ja niiden mukaan lähteminen voi tuottaa todella suuria voittoja, tai sitten muutaman vuoden seurannan ja paikan valojen sammuttamisen.
Millaisen auton sinä ajattelit ostaa seuraavaksi?