Kevythybridi, täyshybridi ja lataushybridi – Mitä eroja näissä autoissa on?

Kevythybridi, täyshybridi ja lataushybridi - Mitä eroja näissä autoissa on?

MIKÄ IHMEEN KEVYTHYBRIDI?

Kevythybridijärjestelmät tuovat näiden ominaisuuksien avulla pientä säästöä suoraan polttoaineenkulutukseen. Hyöty riippuu paljon autosta, mutta autonvalmistajien esittämät arviot ovat yleensä korkeimmillaan noin 0,5 litran luokkaa. CO2-päästöillä mitattuna tämä tarkoittaa bensiinikäyttöisen auton kohdalla 12 gramman tiputusta. Kun huomioi Volkswagenin saamat sakot puolen gramman ylityksestä, valmistajien kiinnostukset kevythybridijärjestelmiin on helpompi ymmärtää. Lähde: Moottori.fi

MIKÄ IHMEEN ITSELATAAVA TÄYSHYBRIDI?

Ajoneuvojen sähköistyessä keskusteluissa vilisee monenlaisia termejä, jotka kuvaavat autojen erilaisia voimalinjaratkaisuja. On itselataavia täyshybridejä, pistokehybridejä sekä täyssähköautoja. Näistä kaikilla on omat etunsa, mutta toistaiseksi käyttäjän kannalta ylivoimaisesti vaivattomin ja edullisin on itselataava täyshybridi, joka lataa ajoneuvon akun jarrutusenergiantalteenotolla sekä polttomoottorilla generoimalla ajon aikana. Tällaista hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Lähde: Autovouhotus.fi

LADATTAVA HYBRIDIT

Ladattava hybridi eli lataushybridi eli plug-in-hybridi on auto, joka voi käyttää sekä sähkö- että bensiinimoottoria, ja jonka akun voi ladata käyttöön tarkoitetulla latauslaitteella tai pistorasiasta. Ladattava hybridi toimii samalla tavalla kuin hybridiauto, mutta suuremman akkunsa ansiosta sen toimintamatka sähkömoottorilla ajaessa on selvästi pidempi, jopa 50 kilometriä. Esimerkiksi kaupunkiajossa tämä tarkoittaa usein mahdollisuutta ajaa pääosin pelkän sähkömoottorin avulla. Maantiellä sähkömoottorin ja polttomoottorin yhteispeli tarkoittaa esimerkiksi hyvää ohituskiihtyvyyttä. Lähde: Porho.fi