Ford ilmoitti 22.0.2022, että Fordin toisen sukupolven sähköautoarkkitehtuuriin perustuvien sähköautojen ensisijaiseksi tuotantopaikaksi on valittu yhtiön Valencian tehdas Espanjassa. Tuotteiden hyväksymisaikataulusta riippuen täyssähköisten ja liitettyjen ajoneuvojen tuotanto voisi alkaa tehtaalla myöhemmin kuluvan vuosikymmenen aikana.
Yhtiö investoi myös Kölnin tehtaan muutostöihin kaksi miljardia dollaria. Tehtaan muutostyöt etenevät ja siellä aletaan valmistaa täyssähköisiä henkilöautoja vuonna 2023.
Fordin Euroopan strategiassa on tarjota edistyksellinen sähköautomallisto, johon kuuluu muun muassa suosittu Ford Puma täyssähköisenä. Lisäksi yhtiö vahvistaa johtavaa asemaansa hyötyajoneuvovalmistajana sähköisillä Ford Pro -ajoneuvoilla ja liitettävyyspalveluilla. Ford suunnittelee myyvänsä vuosittain 600 000 sähköautoa Euroopassa vuoteen 2026 mennessä.
“Olemme sitoutuneet rakentaman elinvoimaista ja kestävää liiketoimintaa Euroopassa osana Ford+ -suunnitelmaamme. Tämä edellyttää keskittymistä ja kovia valintoja”, sanoo Jim Farley, Ford President ja CEO. “Euroopan autoteollisuus on erittäin kilpailukykyinen. Menestyäksemme ja kasvaaksemme meidän on tarjottava loistavia tuotteita ja erinomainen asiakaskokemus sekä toimittava ketterästi ja panostettava osaavaan ja motivoituneeseen henkilökuntaan.”
Sähköautojen myynti koko mantereella kasvaa edelleen nopeasti (65 %), ja niitä myytiin 2,3 miljoonaa kappaletta vuonna 2021. 1 Euroopan Parlamentti äänesti aiemmin tässä kuussa uusien hiilidioksidipäästötavoitteiden asettamisesta henkilö- ja pakettiautoille, sisältäen vaatimuksen, että uusien autojen myynnin on oltava täysin päästötöntä vuoteen 2035 mennessä.
“Kiihdytämme muutostamme Euroopassa, muokkaamme tapaamme tehdä työtä ja rakennamme tulevaisuutta, jossa upeat tuotteet ja panostaminen asiakaskokemukseen kulkevat käsi kädessä planeettamme suojelun kanssa”, sanoo Stuart Rowley, Chair, Ford of Europe ja Chief Transformation & Quality Officer, Ford Motor Company.
“Täysin uuden sähköautoarkkitehtuurin tuominen Valenciaan auttaa meitä rakentamaan kannattavaa liiketoimintaa Euroopassa, varmistamaan työllisyyttä ja kasvattamaan Fordin premiumlaatuisten sähköisten, suorituskykyisten ja täysin liitettyjen sähköautojen valikoimaa eurooppalaisille asiakkaillemme.”
Tänään julkistettu päätös on seurausta kattavista neuvotteluista Valenciassa Espanjassa ja Saarlouisissa Saksassa. Fordin Saarlouisin tehtaalla jatketaan Ford Focuksen valmistusta.
Ford on sitoutunut Saksaan
Ford toisti tänään myös olevansa sitoutunut Saksaan, jossa sijaitsee Euroopan Model e -liiketoiminnan pääkonttori ja ensimmäisen Euroopassa valmistettavan täyssähköauton tuotantolaitos. Kölnissä sijaitseva uusinta tekniikka edustava Cologne Electrification Centre aloittaa tuotantonsa loppuvuodesta 2023.
“Ford investoi voimakkaasti sähköautovalmistukseen Saksassa, ja maassa sijaitsee Euroopan pääkonttorimme”, Rowley jatkaa. “Odotamme innolla, että pääsemme etenemään tässä työssämme sekä saksalaisten että muualla Euroopassa sijaitsevien yhteistyökumppaniemme kanssa.”
Seuraavan sukupolven arkkitehtuuri on tärkeä osa Fordin täysin sähköistä tulevaisuutta Euroopassa
Seuraavan sukupolven arkkitehtuuri on kriittinen askel Fordin tavoitteessa olla tulevaisuudessa täysin sähköinen Euroopassa ja kannattavan liiketoiminnan rakentamisessa samalla, kun se vaikuttaa myönteisesti yhteiskuntaan ja vähentää päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.
Fordin Euroopan suunnitelmat tukevat myös yhtiön globaalia tavoitetta, joka on valmistaa yli 2 mljoonaa täyssähköautoa vuosittain vuoteen 2026 mennessä ja saavuttaa 10 % oikaistu liikevoittomarginaali vuoteen 2026 mennessä.
Lähde: Ford