Käynnissä olevat helteet pistävät auton akun koville – näin vältät auton hyytymisen

Käynnissä olevat helteet pistävät auton akun koville – näin vältät auton hyytymisen

Autojen akkuhallintaratkaisuihin erikoistunut CTEK muistuttaa, että akusta on syytä pitää hyvää huolta myös kesähelteillä.

– Auton konepellin alla voi olla kesällä todella kuuma. Lämpö edistää korroosiota ja nopeuttaa veden haihtumista, mitkä molemmat ovat akun kannalta tuhoisia ilmiöitä. Kesällä akku hyytyy tyypillisesti täysin yllättäen kesken matkan. Ylläpitolataus onkin yhtä tärkeää kesällä kuin talvella, sanoo CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola.

Jännite purkautuu myös itsestään

Akun lataus purkautuu itsestään sitä nopeammin, mitä lämpimämpi akun ympäristö on. Esimerkiksi +26 celsiusasteessa lyijyakun purkautumisvauhti on neljä prosenttia viikossa. Vastaavasti +18 asteessa akku purkaa lataustaan keskimäärin kolme prosenttia kuukaudessa.

Lämmin sää voikin tuudittaa autoilijan valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Auto tarvitsee kyllä kesäkuukausina käynnistyäkseen vähemmän virtaa kuin talvella, mutta käynnistyminen ei tarkoita, että akku olisi välttämättä kunnossa. Koska auto käynnistyy, autoilija ei ehkä huomaa, että akun lataus alkaa olla lopussa. Kun syyskylmät kolkuttelevat autotallin ovia, akku voi olla jo täysin tyhjä.

Vaarana myös ylilataaminen

Ahola tähdentää, että akun jännite kannattaa pitää oikealla tasolla säästä riippumatta. Kun jännite laskee alle lukeman 12,4 V, akussa käynnistyy kemiallinen reaktio nimeltä sulfatoituminen. Siinä lyijysufaattikiteet alkavat kerääntyä akun levyille heikentäen akkua ja pienentäen sen latauskapasiteettia ja käynnistysvoimaa. Auto käynnistyy vielä hyvin, kun akun lukema on 12,4, mutta akku itsessään alkaa voimaan pahoin.

Lämpimällä säällä akkua uhkaa myös ylilataaminen, jolloin se voi lämmitä liikaa tai kiehua. Tällöin akku menettää vettä ja sen kennot kuivuvat, mikä tekee siitä käyttökelvottoman. Kun lämpötila ylittää +25 astetta, akku pitää ladata tavallista pienemmällä jännitteellä.

– Hyvä ylläpitolaturi suojaa akkua ylilataamiselta. Esimerkiksi CTEK MXS 5.0 -laturi alentaa automaattisesti latausjännitettä, kun ympäristön lämpötila on normaalia korkeampi. Akun ylläpitolataaminen vähintään kerran kuukaudessa pidentää sen käyttöikää jopa kolminkertaiseksi, joten on järkevää hankkia luotettava laturi ja ottaa ylläpitolataus säännölliseksi tavaksi ympäri vuoden, Ahola kertoo.

Lähde: CTEK


Muuta luettavaa muualta:

OnePlus Nord CE 5G -älypuhelin

OnePlus Nord CE 5G on tyylikäs, ohut ja erittäin kevyt älypuhelin työhön ja vapaalle. Puhelimen hienostunut mattapinta hylkii sormenjälkiä. Laadukkailla kameroilla taltioit yksityiskohtaisia ja tarkkoja kuvia myös hämärässä. Massiivinen 4500 mAh:n akku ei hyydy kesken työpäivän, ja Warp Charge 30T Plus mahdollistaa puhelimen lataamisen 0:sta 70 %:iin vain 30 minuutissa.

Mainio 90Hz:n virkistystaajuus tarjoaa 50 % enemmän visuaalista tietoa joka sekunti. Olipa kyseessä selaus, pyyhkäisy tai suoratoisto, kaikki toimii sulavasti ja sujuvasti. Qualcomm® Snapdragon™ 750G 5G -mobiilialusta hyödyntää sisäänrakennettua tekoälyä korkean tason prosessointiin, uskomattomaan grafiikkaan sekä 5G-pilvipelaamiseen.