Ford esitteli täyssähköisen Ford Explorerin, joka on yhtiön ensimmäinen suuren volyymin täyssähköinen henkilöautomalli. Uusi Ford Explorer on suunniteltu eurooppalaisille asiakkaille ja on myös ensimmäinen täyssähköinen henkilöautomalli, jota yhtiö valmistaa Euroopassa.
Explorerissa yhdistyy saksalainen insinöörityö ja näyttävä amerikkalainen tyyli. Se on ensimmäinen Fordin uusista innovatiivisista sähköautoista ja raivaa tietä Fordin brändin uudistamiselle Euroopassa. Keskikokoinen crossover-malli valmistetaan Fordin Kölnissä sijaitsevalla Cologne EV Center -tehtaalla, jonka muutostöihin yhtiö on investoinut kaksi miljardia dollaria. Ford suunnittelee saavuttavansa Euroopassa vuotuisen yli 600 000 täyssähköauton myyntimäärän vuoteen 2026 mennessä. Koko Fordin henkilöautomallisto on täyssähköinen vuoteen 2030 mennessä.
Explorerissa on kaksi istuinriviä ja tilaa viidelle henkilölle. Siihen on saatavana kaksi kattavasti varusteltua mallivaihtoehtoa, Explorer ja Explorer Premium. Kumpikin malli jatkaa selkeästi muotoilultaan Fordin SUV-perinteiden mukaista henkeä ja tyyliä – valmiina uuteen aikakauteen.
Mallin akku latautuu 10–80 prosenttiin 25 minuutissa DC-pikalatauksella. Asiakkailla on lisäksi pääsy Fordin kattavaan Blue Oval Charge Network -latausverkostoon, johon kuuluu tällä hetkellä yli 450 000 julkista laturia eri puolilla Eurooppaa.
Explorerissa on lukuisia uuden sukupolven innovaatioita, kuten ainutlaatuisen monikäyttöinen SYNC Move -tietoviihdejärjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi mukauttaa sisätiloja 15-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Kosketusnäyttö kätkee taakseen myös My Private Locker -säilytystilaratkaisun. Käytännöllisyyttä lisää myös MegaConsole-säilytystila, johon mahtuu esimerkiksi 15-tuumainen kannettava tietokone tai kolme 1,5 litran juomapulloa ja yksi litran juomapullo pystyasentoon.
Mallin vakiovarustus on erittäin kattava. Siihen kuuluvat muun muassa lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä, kuljettajan istuimen hierontatoiminto ja soundbar-tyylinen kaiutin. Malliin on saatavana edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten Assisted Lane Change-kaistanvaihtoavustin ja Clear Exit Assist -järjestelmä, joka helpottaa autoilua kaupunkialueilla.
“Explorer on uudenlaisten jännittävien Ford-sähköajoneuvojen edelläkävijä. Se toteuttaa täysin amerikkalaisia juuriamme, mutta on valmistettu Kölnissä eurooppalaisille asiakkaillemme. Explorer on valmiina suuriin seikkailuihin ja varusteltuna kaikella, mitä asiakkaamme tarvitsevat päivittäisiin ajoihinsa”, sanoo Martin Sander, General Manager Ford Model e, Eurooppa.
Näyttääkseen mihin Explorer pystyy Ford on aloittanut yhteistyön seikkailuvaikuttaja Lexie Alfordin kanssa. Historian nuorimpana henkilönä kaikissa maailman maissa käynyt Lexie tunnetaan myös nimellä Lexie Limitless. Hän lähtee tutkimaan maailmaa Explorerilla. Aloha Wanderwell teki maailmanennätyksen Fordin sponsoroimana 100 vuotta sitten, ja hänen urotekojensa inspiroima maailmanympärimatka alkaa myöhemmin tänä vuonna.
Asiakkaat voivat tästä päivästä lähtien myös kokea sähköisen Explorerin virtuaalisella koeajollauseissa eri maisemissa pöytäkoneella tai mobiililaitteella.
Uuden sähköisen Explorerin valmistus alkaa syksyllä ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille tämän vuoden lopulla. Explorerin on kehittänyt Ford Model e -liiketoimintayksikkö, jonka toimialana on sähköisten ja yhdistettyjen autojen suunnittelu, tuotanto ja jakelu. Mallin hinnan arvioidaan alkavan alle 45 000 eurosta.
Muotoilun uusi aikakausi
Explorer-perheen uusin jäsen liittyy Fordin ikonisten ja vetovoimaisten SUV-mallien joukkoon. Mallin suunnittelussa on huomioitu sähköisen aikakauden tuomat mahdollisuudet ja erityisesti eurooppalaiset asiakkaat. Explorerin muotoilu on selkeä, futuristinen ja aerodynaaminen. Sen voimakas olemus ja vahva visuaalinen identiteetti ilmentävät valmistajan amerikkalaista perintöä.
Uudessa Explorerissa perinteisen polttomoottoriauton etusäleikön korvaa etukilpi, joka muodostaa ison yhtenäisen pinnan näyttävälle Ford-logolle, joka on myös uudistettu uuden sukupolven sähköautoihin. Auton ajovalot yhdistyvät reunasta reunaan ulottuvan etukilven kehykseen, mikä tekee siitä tunnistettavan ja erottuvan näköisen. U-muotoinen alaspoileri korostaa auton leveyttä, kehystää keulaa ja auttaa muodostamaan ilmaverhoja, jotka parantavat aerodynaamista tehokkuutta ohjaamalla ilmavirtaa etupyörien yli.
Perän mittasuhteet ovat kompaktit ja dynaamiset, ja matala takaikkuna korostaa entisestään auton leveyttä. Takavaloissa on uudenlainen dynaaminen muotoilu. Perän reunasta reunaan ulottuva muotoiluyksityiskohta yhdistää takavalot toisiinsa ja nostaa Explorer-mallinimen esille. Perässä on lisäksi keulan alaspoilerin muotoilua mukaileva U-muotoinen alaspoilelri, mikä luo autolle harmonisen, yhtenäisen ulkonäön.
Mustat A-pilarit ja ainutlaatuiset C-pilarit muodostavat katolle ”kelluvan” ulkonäön. Tämä tukee ohjaamon visiirimäistä luonnetta, tekee matkustamon yläosasta kevyemmän ja korostaa crossover-mallin muotoilua. C-pilareissa on moderni lasiin upotettu viivagrafiikka, minkä ansiosta pinta on erottuvan näköinen, aerodynaaminen ja tasainen.
Exploreriin on saatavana 19-, 20- ja 21-tuumaiset näyttävät kevytmetallivanteet, jotka sopivat erinomaisesti alle 4,5 metriä pitkän auton lyhyisiin korinylityksiin ja luovat autolle urheilullista vetovoimaa. Vanteiden muotoilu on selkeä ja avoin, ja myös ne on optimoitu aerodynaamista suorituskykyä ajatellen. Vanteissa on lisäksi jarrujen jäähdytystä varten suunnitellut aukot, jotka tuovat niiden ulkonäköön näyttävää kolmiulotteisuutta.
Ulkovärit on valittu kuvastamaan Explorerin uutta arkkitehtuuria. Täysin uusi Arctic Blue -lanseerausväri heijastaa hohtavan hopean ja vaaleansinisen sävyjä. Toinen täysin uusi väri on raikas Blue My Mind. Näiden lisäksi Exploreriin on saatavana myös muista Fordin malleista tutut ulkovärit Frozen White, Magnetic Grey, Agate Black ja Lucid Red.
Täysin uusia innovaatioita sisätiloihin
Hienostuneen, intuitiivisen ja personoitavan uuden Explorerin sisätiloissa hyödynnetään täyssähköisen arkkitehtuurin tuomia mahdollisuuksia ja kehittyneitä teknologioita.
Ford SYNC Move -tietoviihdejärjestelmän liikuteltava 15-tuumainen keskikosketusnäyttö on avain sisätilojen innovatiiviseen monikäyttöisyyteen. Näyttöä voi nostaa ja laskea pehmeästi yli 30 asteen kaaressa. Säädettävän näytön avulla kuljettaja voi valita näytölle haluamansa sisällön esimerkiksi helppoa navigointia varten tai yksinkertaisesti räätälöidä sitä omien mieltymysten tai ajoasennon mukaan.
Näyttö on pystysuuntainen, minkä ansiosta karttanäkymä on laajempi Connected Navigation -järjestelmässä. Näytön tilan voi säätää kirkkaasta tummaan kuten matkapuhelimissa. Täysin muokattavissa oleva aloitusnäyttö ja kosketusnäytön suuret liukusäätimet nopeuttavat ja helpottavat ominaisuuksien käyttöä tai ilmastoinnin asettamista.
Säädettävän näytön ollessa lukittuna alimpaan asentoon sen taakse kätkeytyy kätevä My Private Locker -säilytyslokero, jossa voi säilyttää henkilökohtaisia tavaroita turvallisesti piilossa katseilta. Ohjaamossa on yhteensä neljä USB Type-C -liitäntää, joista kaksi on sijoitettu takamatkustajia varten. Näytön alapuolella on lokero, johon pystyy sijoittamaan turvallisesti kaksi suurinäyttöistä älypuhelinta vierekkäin. Vakiovarusteisiin kuuluu myös langaton lataus.
Monikäyttöistä säilytystilaa löytyy myös keskikonsolista käsinojan alta. 17-litrainen MegaConsole hyödyntää tehokkaasti perinteiseltä vaihteenvalitsemelta vapautunutta tilaa. Säilytyslokeroon mahtuu esimerkiksi 15-tuumainen kannettava tietokone tai kolme 1,5 litran juomapulloa ja yksi litran pullo pystyasennossa. Lisäksi säilytystilassa on tilanjakaja, jota voi käyttää myös jääskrapana. Irrotettavat mukitelineet on sijoitettu siten, että käsinojassa oleva tila on saatu maksimoitua. Ne voi haluttaessaan myös siirtää alemmalle tasolle, jolloin keskikonsoliin jää enemmän tilaa.
Ford on vastannut asiakkaiden palautteeseen, jonka mukaan kuljettajat pitävät keskelle sijoitetun kosketusnäytön nykyaikaisesta tuntumasta, yksinkertaisuudesta ja mukavuudesta, mutta arvostavat myös fyysisten hallintalaitteiden käyttöä – erityisesti liikkuvassa ajoneuvossa. Uudessa Explorerissa on lisäksi mahdollisuus hallita eri ominaisuuksia, kuten äänenvoimakkuutta ja pysäköintiä, ergonomisesti sijoitetun kosketuksella toimivan paneelin avulla.
Urheilullisessa ohjaamossa kojetaulu ja ovet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, mikä tekee sisätiloista kutsuvat ja tyylikkäät. Perinteiset teknologiat eivät ole silmiinpistävästi esillä sisätiloissa. Esimerkiksi ilmanvaihtoaukot on muotoiltu virtaviivaisen mataliksi ja sijoitettu huomaamattomasti kojetaulun alapuolelle. Futuristiset teknologiat sen sijaan on nostettu selkeästi esille. Näihin kuuluu muun muassa soundbar-tyylinen kaiutinpaneeli. Mallin vakiovarusteisiin kuuluu teräväpiirtoinen ja selkeä viisituumainen ”kelluva” digitaalinen mittaristo, josta kuljettajat pystyvät vaivattomasti seuraamaan ajan tasalla olevia ajotietoja, akun varaustasoa ja kuljettajaa avustavia teknologioita. Yhdessä nämä ominaisuudet luovat auton sisälle minimalistisen ja rauhallisen digitaalisen tilan.
Kaikissa kosketeltavissa pinnoissa on käytetty pehmeitä materiaaleja, lämmitetyn ”squircle”-mallisen ohjauspyörän Sensico-materiaalista oviverhoiluihin, jotka joustavat kolme millimetriä.
Täysin uusissa, urheilullisissa etuistuimissa on integroitu niskatuki. Kuljettajan istuin on 12-suuntaisesti sähkösäädettävä. Explorer Premium -malleissa on vakiona hienostunut Sensico-verhoilu, Explorer -varustetasossa puolestaan osittainen Sensico-verhoilu, johon on yhdistetty urheilusta vaikutteita saanut helppohoitoinen ja ainutlaatuisesti istuimen muotoiluun räätälöity kangas.
Etuistuimissa on lämmitys ja kuljettajan istuimessa lisäksi ristiselän hierontatoiminto. Istuinten ulkonäköä parantaa niiden erityinen kiinnitystekniikka, jonka ansiosta pehmusteet on mahdollista verhoilla yhdellä Sensico-/kangaskappaleella, jolloin saumoista tulee tiukemmat.
Explorer Premium -varustetason sisätilojen valaistus nostaa ohjaamon ylellisyyttä entisestään. Valonauhaan on valittavissa kymmenen eri väriä kuljettajan tekemien asetusten tai valitun ajotilan mukaan. Valonauhat on sijoitettu etuoviin ja keskikonsoliin, jotta niiden vaikutus on mahdollisimman suuri, mutta ne eivät kuitenkaan ole liian hallitsevia. Myös soundbar-kaiutin on valaistu valonauhalla.
Vapautta ja varmuutta uusiin seikkailuihin
Explorer-perheen ikonisen aseman perusta on sen suorituskyky aktiivisessa elämäntyylissä ja seikkailuissa. Uuden sähköisen Explorerin tavoitteena on rohkaista sekä nykyisiä että uuden sukupolven kuljettajia uuden, sähköisen aikakauden seikkailuihin mallin tarjoaman suorituskyvyn ja ajokokemusta tukevan ekosysteemin avulla.
Taka- ja nelivetoisten Explorer-mallien akut latautuvat 10 prosentista 80 prosenttiin noin 25 minuutissa DC-pikalatauksella sivulla takana olevan CCS-latausportin kautta. Akun esilämmitys tukee optimoituja latausnopeuksia. Auton mukana toimitettava Ford Public Charge -latauskaapeli mahdollistaa myös lataamisen Type 2 AC-laturista.
Kaikki Explorer-asiakkaat saavat pääsyn Fordin Blue Oval Charge Network -latausverkostoon, johon kuuluu tällä hetkellä yli 450 000 laturia eri puolilla Eurooppaa, ja määrä nousee 500 000 laturiin vuoteen 2024 mennessä. Verkostoon kuuluu myös yli 400 IONITY DC-pikalatausasemaa. Ford on yksi IONITYn perustajajäsenistä, ja Explorer-asiakkaat saavat IONITY-latauksiin erikoishinnan.
Latauksen voi aikatauluttaa SYNC Move -järjestelmän kautta, minkä ansiosta kotilatauksen voi ajoittaa aikoihin, jolloin sähkö on edullisinta. Samoin autoon voi asettaa lähtöajat, jolloin akku on täyteen ladattu ja ohjaamo esilämmitetty. Matkalla ollessa auton reitinsuunnittelu ehdottaa reitin kätevimpien latausvaihtoehtojen kautta.
Saumattomasti integroitua turvallisuutta ja mukavuutta
Sähköisessä Explorerissa on uusia kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka on suunniteltu tekemään ajamisesta rauhallisempaa ja stressittömämpää niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Edistyksellisiä ominaisuuksia tukevat 12 ultraäänianturia, viisi kameraa ja kolme tutkaa, jotka voivat yhdessä tarkkailla 360 astetta ajoneuvon ympäriltä. Ohjauspyörän anturit valvovat passiivisesti kuljettajan reaktioita, minkä ansiosta kuljettajaa avustavien järjestelmien käyttö on luontevaa. Ajoneuvo muistuttaa kuljettajia pysymään aktiivisena erilaisilla visuaalisilla sekä tunto- ja äänivaroituksilla havaitessaan kuljettajan vireystilassa puutteita.
Uusi Explorer on Euroopassa ensimmäinen Ford, jossa ajolinja-avustin -teknologiaan on lisätty ominaisuus, joka voi vaihtaa kaistan automaattisesti. Saatavilla oleva kaistanvaihtoavustin -järjestelmä valvoo tutkien ja kameroiden avulla kuljettajan kuolleessa kulmassa olevia vierekkäisiä tai lähestyviä ajoneuvoja. Kun ajolinja-avustin on aktiivinen, kuljettaja voi aloittaa kaistanvaihdon painamalla vilkkuvipua ohituskaistan suuntaan.
Järjestelmä käyttää ohjauksen vääntömomenttia siirtääkseen Explorerin tasaisesti rinnakkaiselle kaistalle ja sijoittaa ajoneuvon automaattisesti kyseiselle kaistalle käyttämällä ajolinja-avustin -toimintoa ja jatkaa auton nopeuden säätämistä sen jälkeen edessä olevan ajoneuvon nopeuden mukaan aina vakionopeudensäätimeen asetettuun maksiminopeuteen saakka. Nopeus valitaan joko manuaalisesti tai automaattisesti käyttämällä liikennemerkkien tunnistusta . Stop & Go -toiminnon avulla Explorer voi myös pysähtyä kokonaan pysähtelevässä liikenteessä ja lähteä seuraamaan edellä menevää autoa joko napin painalluksella tai kaasupoljinta kevyesti painamalla.
Myös kuolleen kulman varoitusjärjestelmästä on apua kuljettajalle manuaalisessa kaistanvaihdossa. Jos kuljettaja aloittaa kaistanvaihdon takaa lähestyvän ajoneuvon tielle, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä voi varoittaa kuljettajaa ja ohjata ajoneuvon takaisin omalle kaistalle kevyellä ohjausliikkeellä. Kuljettaja voi ohittaa järjestelmän tekemän ohjausliikkeen halutessaan.
Vaaratilanteita ei tapahtu ainoastaan liikkeellä ollessa. Uusi turvallisen poistumisen avustin -teknologia puolestaan on hyödyksi erityisesti kaupungissa. Järjestelmä auttaa estämään auton oven avaamisesta aiheutuvia onnettomuuksia, jos paikallaan olevan ajoneuvon matkustaja aikoo avata oven pyöräilijän eteen. Järjestelmä jatkaa lähestyvien pyöräilijöiden ja ajoneuvojen tarkkailua pysäköinnin jälkeen auton takakulmaan asennettujen tutkien avulla. Jos järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäyksen, se antaa visuaalisia varoituksia mittaristossa ja sivupeilissä sekä äänivaroituksen estääkseen oven avaamisen.
Turvallisen poistumisen avustin käyttää samoja tutka-antureita kuin risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän hätäjarruavustin -järjestelmä , joka auttaa kuljettajia välttämään törmäykset auton takaa ohi ajavien ajoneuvojen kanssa peruutettaessa ulos pysäköintipaikalta tai ajotieltä. Lisäksi peruutusjarruavustin käyttää taaksepäin suunnattua kameraa havaitakseen suoraan takana olevat kohteet ja voi jarruttaa välttääkseen hitaalla vauhdilla peruutettaessa tapahtuvat törmäykset ja niistä aiheutuvat kolhut.
Kattavat törmäyksenestoavustin-ominaisuudet voivat myös auttaa kuljettajia välttämään onnettomuuksia muiden ajoneuvojen tai tienkäyttäjien kanssa tai lieventämään niiden vaikutuksia erityisesti vilkkaassa kaupunkiympäristössä. Eteenpäin suunnattu kamera ja tutka voivat havaita mahdolliset törmäykset, varoittaa äänellä ja visuaalisesti sekä jarruttaa automaattisesti ehkäistäkseen onnettomuuksia eri tilanteissa, kuten
- ajoneuvot, pyöräilijät ja jalankulkijat tiellä edessäpäin
- ajoneuvot ja pyöräilijät, jotka ajavat suoraan ristiin kuljettajan ajolinjan kanssa
- tien vierellä kulkevat pyöräilijät ja jalankulkijat, joiden liikerata vie heidät kuljettajan eteen
- samaa kaistaa vastaan tulevat ajoneuvot
Kaupungissa pysäköinti voi aiheuttaa monelle stressiä. Uuden Explorerin aktiivinen pysäköintiavustin 2.0 -järjestelmä mahdollistaa yhden kosketusnäytön painikkeen painalluksella automaattisen pysäköinnin rinnakkaiselle ja kohtisuoralle pysäköintipaikalle sekä ajamisen ulos rinnakkaisista paikoista. Jos pysäköinnistä haluaa huolehtia itse, etu- ja takaparkkitutkien avustama pysäköintijarruavustin voi jarruttaa automaattisesti estääkseen pieniä kolhuja ahtailla pysäköintialueilla. Exploreriin on saatavana valinnaisvarusteena myös 360 asteen kamerajärjestelmä, joka näyttää lintuperspektiivin ohjattaessa.
Valinnaisvarusteena saatavat Matrix LED -ajovalot parantavat näkyvyyttä ja voivat säätää valonsäteitä automaattisesti ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi ajonopeuden huomioiva teknologia muuttaa valokuvion pidemmäksi ja suoremmaksi, minkä ansiosta moottoritienopeuksilla näkee pidemmälle. Bad-Weather Light-toiminto käynnistyy tuulilasinpyyhkimien aktivoituessa ja luo leveämmän ja lyhyemmän valokeilan, joka valaisee paremmin tien reunassa kulkevat jalankulkijat ja pyöräilijät ja häikäisee vähemmän vastaan tulevaa liikennettä.
Häikäisemättömät kaukovalot on suunniteltu, jotta kaukovaloja on mahdollista käyttää enemmän pimeällä ajettaessa. Tekniikka käyttää eteen asennettua kameraa havaitakseen vastaantulevan liikenteen ja luo valokuvioon ”häikäisemättömän pisteen” estämällä ne valonsäteet, jotka häikäisisivät muita tiellä liikkujia.
Enemmän mukavuutta ajoon ja matkustamiseen
Uuden sähköisen Explorerin ajo-ominaisuudet ovat erittäin hienostuneet ajo- ja matkustusmukavuutta parantavien edistyksellisten teknologioiden ansiosta.
Explorerissa on lämpöpumpputeknologia, joka parantaa energiatehokkuutta ja käyttömukavuutta ottamalla lämpöenergiaa ympäröivästä ilmasta jopa kylmissä lämpötiloissa. Lämpöpumpputeknologia käyttää samankaltaista periaatteita kuin energiatehokkaissa kotitalouksien lämmitysjärjestelmissä. Talteen otettua lämpöä on mahdollista käyttää sisätilojen lämmittämiseen akkuun varastoidun energian sijasta. Näin akkuenergiaa säästyy käytettäväksi toimintamatkaan. Lämpöpumpun avulla ohjaamoa voi myös viilentää.
Älypuhelimen integrointi on helpompaa kuin koskaan, sillä yhteensopiville puhelimille on saatavana vakiona langaton yhteys Android Auton ja Apple CarPlayn kautta. Mallissa on vakiona muun muassa avaimeton sisäänkäynti ja automaattinen kaksivyöhykeilmastointi. Mukavuutta lisää myös valinnaisvarusteena saatava handsfree-takaluukku. Ohjaamon kevyttä ja ilmavaa tunnelmaa voi entisestään lisätä myös valinnaisvarusteena saatavalla panoraamakatolla, jossa on yli neliömetrin kokoinen lasipinta.
Tavaratila on käytännöllinen ja sen kapasiteetin voi hyödyntää maksimaalisesti innovatiisten ratkaisujen ansiosta. Takaluukkuun integroitu hattuhylly liikkuu luukun mukana. Rakenteen ansiosta takaluukussa ei ole sivuttaistukia, minkä ansiosta tavaratila on optimaalisesti käytettävissä. Tavaratilan koko on 450 litraa takaistuimien ollessa paikoillaan tai yli 1 400 litraa istuimet alas taitettuina.
Tavaratilan lattiaa voi laskea alas tai nostaa helppokäyttöiseksi alustaksi isommille tavaroille, jolloin pohjan alle piiloon jää säilytystila. Renkaiden korjausvälineille on säilytyspaikka konepellin alla, mikä optimoi edelleen takatavaratilaa.
Suuri harppaus kohti sähköistä tulevaisuutta
Ford investoi sähköistämiseen maailmanlaajuisesti 50 miljardia dollaria vuoteen 2026, ja yhtiön tavoitteena on saavuttaa yli 2 miljoonan täyssähköauton myynti kyseisen vuoden loppuun mennessä. Määrään sisältyvät 600 000 täyssähköautoa vuoden 2023 loppuun mennessä. Yhtiön globaalit tavoitteet ovat, että vuoteen 2030 mennessä yli puolet Fordin valmistamista autoista on täyssähköisiä ja yhtiö on maailmanlaajuisesti hiilineuraali viimeistään vuonna 2050.
Viime vuonna Ford ilmoitti, että vuoteen 2035 mennessä yhtiön Euroopassa myymä mallisto on täysin sähköinen ja yhtiön Euroopan toiminnot ovat hiilineutraalit, sisältäen Fordin omat toiminnot, logistiikan ja alihankkijat.
Kahden miljardin dollarin investointi Fordin Kölnin tehtaaseen sisältää uusia energiatehokkaita ratkaisuja, jotka säästävät yli 2 000 tonnia CO2-päästöjä ja yli 2 600 MWh sähköenergiaa vuodessa. Toisen täyssähköisen mallin on suunniteltu tulevan uuden Explorerin jälkeen tuotantoon tehtaalla vuoden 2024 puolivälistä alkaen, ja uuden tehtaan vuotuisen tuotantomäärän odotetaan nousevan 200 000 ajoneuvoon vuodessa.
Explorer on yksi yhdeksästä täyssähköisestä henkilö- ja hyötyajoneuvosta, jonka Ford aikoo tuoda Euroopassa markkinoille vuoteen 2024 mennessä. Malleihin kuuluvat Mustang Mach-E, E-Transit, E-Transit Custom ja E Tourneo Custom sekä Puman, Transit Courierin ja Tourneo Courierin täyssähkömallit.
Lähde ja kuva: Ford