Volkswagenin täyssähköautojen uusi 3.0-ohjelmisto: parviälyä pilvestä

  • Uusien autojen ID. Software 3.0 -ohjelmisto: uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät ja suurempi maksimilatausteho
  • Uusi Travel Assist helpottaa kaistanvaihtoja parvidatan avulla 
  • Uutta Volkswagenilla: Park Assist Plus muistitoiminnolla – auto oppii pysäköimään itsenäisesti tutulle paikalle
  • Pikalataus jopa 135 kW teholla ja älykäs e-route-reittisuunnittelu
  • Asiakkaille jo aiemmin toimitettuihin autoihin uusi 3.0-ohjelmistoversio päivitetään langattomana päivityksenä (OTA) vuoden 2022 aikana

Ajamisen uusi taso: ID. Software 3.0 – uuden sukupolven ohjelmisto tuo monia uusia toimintoja täyssähköisiin ID.-malleihin, parantaa käyttökokemusta ja optimoi pikalataustehon. Parvidatan ja uusimman sukupolven kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla Volkswagen ottaa myös uusia askeleita kohti automatisoitua ajamista.

Osana ACCELERATE-strategiaa Volkswagen muuntautuu ohjelmistokeskeiseksi liikkuvuuden tarjoajaksi, ja samalla ohjelmistointegraation ja langattoman verkon yli tehtävien OTA-päivitysten (over-the-air) asiantuntijaksi. Tässä ID.-perheen autot ovat edelläkävijöitä. Uusien autojen ostajat saavat uuden ohjelmiston käyttöönsä heti, ja jo toimitettujen autojen omistajat saavat monia ID. 3.0 -ohjelmiston optimointeja käyttöönsä maksuttomassa verkon yli tapahtuvassa OTA-päivityksessä vuoden 2022 aikana.

Uusi ID. Software 3.0 -ohjelmisto päivittää koko ID.-malliston. ”Tuotteidemme toiminnallisuus viedään kokonaan uudelle tasolle, sillä työskentelemme nopeammin, liitetymmin ja asiakasorientoituneemmin. Se on vastaus lupaukseemme huipputeknologian ja innovaatioiden tarjoamiseksi kaikissa autoluokissa”, sanoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava Thomas Ulbrich.

Älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät, mm. parvitietoja hyödyntävä Travel Assist1

Lisävarusteena tarjolla oleva parvitietoja hyödyntävä Travel Assist -järjestelmä pitää auton automaattisesti keskellä kaistaa. Travel Assist myös mukautuu kuljettajan ajotyyliin ja voi kuljettajan esimerkin mukaan ajaa myös kaistan keskilinjan sijaan hieman enemmän oikealla tai vasemmalla. Järjestelmä säilyttää myös valitun nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Lisäksi ajonopeus voidaan mukauttaa automaattisesti nopeusrajoitusten mukaiseksi ja myös risteyksiin ja kiertoliittymiin sopivaksi.

Uutta Volkswagenilla

Kahden taakse sijoitetun tutkan ja ultraääniantureiden avulla parvitietoja hyödyntävä Travel Assist (Travel Assist with Swarm Data) seuraa ympäröivää liikennettä ja tukee kaistanvaihtoja moottoriteillä yli 90 km/h nopeuksilla. Kun toiminto on aktivoitu, auto voi vaihtaa itsenäisesti kaistaa kun kuljettaja vain antaa vilkulla järjestelmälle luvan toimia. Edellytyksenä on, että anturit eivät ole havainneet lähistöltä muita tien käyttäjiä ja että kapasitiivinen ohjauspyörä tunnistaa kuljettajan kädet. Reunaehtojen salliessa ajoneuvo ohjautuu itse halutulle kaistalle. Kuljettaja voi puuttua tähän koska tahansa ja ottaa ohjauksen hallintaansa

Jos anonyymiä parvitietoa on saatavilla muista Volkswageneista, uusi Travel Assist voi avustaa ajamista myös teillä, joissa on vain yksi kaistamerkintä. Tällöin auto ohjautuu tunnistamansa reunaviivan perusteella, vaikka tiellä ei olisi näkyvää keskiviivaa. Parvitietojen avulla Travel Assistin käyttömahdollisuudet laajenevat ja ajomukavuus lisääntyy.  

Park Assist Plus2

Älykäs Park Assist Plus -avustin etsii aktivoinnin jälkeen vapaata pysäköintipaikkaa ja pysäköi auton. Avustin toimii 40 km/h nopeuteen asti kadun suuntaisilla parkkipaikoilla ja 20 km/h nopeuteen saakka etsittäessä poikittaisia parkkiruutuja. Haluttaessa avustin pysäköi auton itsenäisesti ympäristöantureiden avulla ja voi hallita autoa täysin hoitaen ohjauksen, kiihdytykset ja jarrutukset sekä ajosuunnan vaihdot. Kuljettajan tarvitsee vain pysähtyä valitun pysäköintipaikan viereen, painaa jarrua ja käynnistää pysäköinti pysäköintivalikon painikkeella. Park Assist Plus voi avustaa myös kuljettajan jo aloittamassa pysäköinnissä hoitamalla parkkeerauksen loppuun. Avustin voi myös ajaa auton pois pitkittäispysäköinnistä.

Park Assist Plus muistitoiminnolla2

Toinen kätevä uusi toiminto ID.-malleissa on lisävarusteena saatava Park Assist Plus muistitoiminnolla. Innovatiivinen avustin voi oppia viisi erilaista pysäköintitapaa esimerkiksi autokatokseen tai autotalliin. Toiminto muistaa alle 40 km/nopeuksissa pysäköinnin jopa 50 metrin matkalla edellyttämät ohjausliikkeet. Kuljettajan tarvitsee vain pysäköidä kerran ja tallentaa pysäköinti.. Tämän jälkeen ajoneuvo voi toistaa pysäköinnin itsenäisesti ja kuljettajan tarvitsee vain seurata prosessia.

Uutta tietoa infotainment-järjestelmään ja tuulilasinäytölle

ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo monia uusia innovaatioita myös näyttöihin ja infotainment-järjestelmään. Tuulilasille tärkeitä tietoja heijastavan lisätyn todellisuuden head-up-tuulilasinäytön toiminnallisuuksia on nyt laajennettu uusilla pitkän matkan vyöhykkeellä näkyvillä lisänäytöillä. Lisävarusteena saatavan Travel Assist -avustimen kaistatiedon lisäksi mukana on uusia symboleja, kuten liikenneympyrät sekä tiedot etäisyydestä määränpäähän. Kääntymistä opastavat nuolet näkyvät nyt entistä paremmin ympäristöön sulautettuina.

Kuljettajan edessä olevalle ID. Cockpit -näytölle on nyt lisätty jäljellä olevan toimintamatkan lisäksi myös akun varaustason (SOC) prosentteina varausta näyttävän akkukuvakkeen viereen. ”Olemme tiiviissä yhteydessä asiakkaisiimme esimerkiksi ID. Drivers Clubin kautta. Kun monet käyttäjistä halusivat näytölle prosenttitiedot, me toteutimme sen”, kertoo ID. Digital -projektiyksikön markkinointijohtaja Silke Bagschik.

Päivitetty ohjelmisto parantaa myös navigointia. Se paikantaa nyt ajoneuvon tarkasti kaistalle, jolloin navigaattori voi suositella kaistanvaihtoa hyvissä ajoin ennen moottoriteiden risteyksiä ja liittymiä. Kaistanvaihtosuositus näkyy myös tuulilasin alla ID. Light -valonauhassa. Uusiin ID.-älyvalon toimintoihin kuuluvat myös paikallisten vaaravaroituksien visuaalinen havainnollistaminen. Palvelu perustuu Volkswagenin Car2X-teknologiaan: autot verkottuvat suoraan ja paikallisesti keskenään WLANp-radiostandardin avulla. Näin autot voivat välittää toisilleen reaaliajassa tietoa kriittisistä liikennetilanteista aina rikkoutuneista ajoneuvoista ambulansseihin.

Parannuksia puheohjaukseen

Puheohjaus tunnistaa komennot entistä nopeammin ja tarkemmin. Tämä lisää sekä käyttäjäystävällisyyttä että ajomukavuutta. Puheohjaus käynnistetään joko koskettamalla ohjauspyörää tai sanomalla ”Hei ID”, jolloin järjestelmä vastaa muutaman sekunnin kuluessa. Puheohjauksen tunnistusta on parannettu. Järjestelmä tunnistaa myös, onko äänessä kuljettaja vai etumatkustaja, jolloin se osaa noudattaa oikein esimerkiksi kaksivyöhykkeiseen ilmastointiin liittyviä ohjeita.

77 kWh akun lataaminen jopa 135 kW3 teholla

ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo merkittäviä etuja myös lataamiseen. 77 kWh:n akulla varustettujen mallien maksimilatausteho pikalatausasemilla nousee 135 kilowattiin aiemmasta 125 kilowatista, GTX-versioissa hetkellisesti jopa 150 kW:iin. Akun lämmönhallinnan parannukset tekevät ajamisesta entistä taloudellisempaa, jolloin toimintamatka erityisesti kylmällä säällä voi kasvaa. Jos haluaa säästää akkua, voi ottaa käyttöön uuden Battery Care -tilan, joka rajoittaa lataustason 80 prosenttiin.

Älykäs e-route -suunnittelija

ID.-mallien suuren kosketusnäytön valikossa päätasolla näkyvä latausvalikko on rakenteeltaan informatiivisempi ja selkeämpi. Navigointijärjestelmän online-reittilaskin luo pitkille matkoille näppärän monipysähdysreitin, joka vie valittuun määränpäähän mahdollisimman nopeasti. Se ottaa huomioon liikenne- ja reittitiedot sekä halutun jäljellä olevan lataustason määränpäähän ja välipysähdyksille. Latauspysähdykset arvioidaan dynaamisesti ja ne perustuvat latausasemien tehoon. Näin reittisuunnittelu voi esimerkiksi ehdottaa kahta lyhyttä latausta suurteholaturilla (HPC) sen sijaan, että autoa ladattaisiin pidempi aika yhdellä lataustauolla pienempitehoisella laturilla. 

Digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tulossa Volkswagenin ydinosaamista

Auton digitalisoitumisen myötä uusia rajapintoja asiakkaiden kanssa syntyy sekä ajoneuvon sisä-  että ulkopuolelle. Volkswagenin monissa prosesseissa asiakkaiden tarpeet ja palautteet otetaan entistä paremmin huomioon, autojen varhaisesta kehitysvaiheesta digitaalisiin palveluihin ja huoltoihin. 

ACCELERATE-strategiallaan Volkswagen-brändi mukautuu autoteollisuuden radikaaleihin muutoksiin johdonmukaisesti. Vuoteen 2026 mennessä brändi investoi noin 18 miljardia euroa tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon. Osana maailmanlaajuista sähköistymisprojektiaan Volkswagenin tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus Euroopassa yli 70 prosenttiin. Volkswagen tuo vähintään yhden uuden sähköautoautomallin markkinoille joka vuosi.  

Volkswagenin tavoitteena on olla nettoilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö vauhdittaa myös muita tulevaisuuden suuria teemoja: ohjelmistojen integroinnista autoon ja digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tulossa ydinosaamista. Volkswagen käyttää tietopohjaisia ​​liiketoimintamalleja saavuttaakseen uusia asiakasryhmiä ja tulonlähteitä. Volkswagen tuo autonomisen ajamisen monien ihmisten ulottuville vuoteen 2030 mennessä ja vahvistaa asemaansa kestävän liikkuvuuden halutuimpana merkkinä.

1&2 Avustimia voidaan käyttää vain järjestelmien rajoissa. Kuljettajan tulee olla valmis ohittamaan avustusjärjestelmä milloin tahansa, eikä hän vapaudu vastuustaan ​​ajaa ajoneuvoa varovasti. Järjestelmät voidaan kytkeä pois päältä milloin tahansa. Järjestelmiä voidaan käyttää ajoneuvon enimmäisnopeuteen asti, vain yhdessä navigointijärjestelmän kanssa ja ainoastaan aktiivisen We Connect -lisenssin yhteydessä. ”Travel Assist with Swarm Data” -sovelluksen online-komponentteja voi käyttää vain alueilla, missä on matkapuhelinverkon peitto ja tarvittavat tietosuoja-asetukset. Lisätietoja osoitteessa: connect.volkswagen-we.com.  

3 Lataus enintään 135 kW DC-latausteholla akkuversioille Pro ja Pro Performance sekä ympäristön ja akun lämpötilassa n. 23 °C ja alkuperäinen SOC n. 5 prosenttia; esim. IONITY-asemalla.

Lähde: STT