Uusi Volkswagen Amarok – kaikessa parempi kuin aikaisemmin

  • Volkswagen Hyötyautot esitteli digitaalisessa maailmanensi-illassa uuden Volkswagen Amarokin
  • Premium-luokan sisustus ja uutta teknologiaa
  • Yli 20 uutta kuljettajaa avustavaa järjestelmää
  • Uuden Volkswagen Amarokin ennakkomyynti alkaa Suomessa loppuvuodesta 2022

Volkswagen Hyötyautot esitteli uuden sukupolven Volkswagen Amarokista. Uusi premium-luokan pick-up on suunniteltu ja kehitetty Saksassa ja Australiassa ja se tullaan valmistamaan Etelä-Afrikassa, Silvertonissa. Uusi Volkswagen Amarok tarjoaa erinomaisen varustevalikoiman, yli 20 uutta kuljettajaa avustavaa järjestelmää, online-palveluita, jatkuvan nelivedon ja aikaisempaa laajemman voimalinjavalikoiman. Uudessa Amarokissa kaikki on uutta mutta toisen sukupolven mallin muotokieli tekee selväksi, että kyseessä on Amarok. Uusi Amarok on isompi, suorituskykyisempi, atleettisempi ja karismaattisempi kuin aikaisemmin.

Uuden Volkswagen Amarokin ennakkomyynti alkaa Suomessa vuoden 2022 loppupuolella rajatulla mallistolla, jota täydennetään vuoden 2023 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Suomessa tulee olemaan saatavilla kaksi dieselmoottoria joko neli- tai kuusisylinterisenä ja joko 2,0 tai 3,0 -litraisena versiona. Vetotapana on aina jatkuva neliveto. Amarok on saatavilla Suomessa vain neliovisena (DoubleCab) versiona. Volkswagen Amarokin varusteluversioita tulee myynnin aloituksessa saataville kolme: Life sekä huippuversiot PanAmericana ja Aventura.

Uuden sukupolven myötä Amarokin moottorit ovat myös uusiutuneet. Suomen moottorivalikoimassa on ennakkomyyntivaiheessa nelisylinterinen 2,0 TDI biturbo-dieselmoottori 151 kW (204 hv) sekä 3,0-litrainen V6-dieselmoottori 177 kW (241 hv). Molemmat moottoriversiot ovat varustettu uudella 10-vaihteisella automaattivaihteistolla, joka korvaa vanhan 8-vaihteisen automaattivaihteiston.

Uusi Volkswagen Amarok

Karismaattinen ja voimakas muotoilu yhdistyy korkealaatuiseen sisustaan. Uusi Volkswagen Amarok on 5,350 mm pitkä, mikä on 96 mm enemmän kuin edeltäjämallissa. Sen akseliväli on 3,270 mm (+173 mm) – tuloksena enemmän tilaa sisällä. Amarokin kantavuus on nyt maksimissaan 1,2 tonnia ja perävaunumassa on maksimissaan vakuuttavat 3,5 tonnia. Kasvanut akseliväli vaikuttaa positiivisesti myös maasto-ominaisuuksiin, sillä esimerkiksi kahluusyvyys 800 mm (aikaisemmin 500 mm) on edeltäjäänsä merkittävästi parempi.

Sisäpuolella ohjaamo on uusittu – uudet hallintalaitteet, digitaalinen ohjaamo ja tablettimainen pystysuorassa oleva infotainment-järjestelmä. Digitaalisen mittariston koko on malliversiosta riippuen joko 8, 10 tai 12 tuumaa ja kosketusnäytöllisen infotainment-järjestelmän joko 10 tai 12 tuumaa. Volkswagen Hyötyautot käyttää nyt myös digitaalisten toimintojen ja ergonomisesti sijoiteltujen toimintopainikkeiden sekä kiertokytkimien yhdistelmää. Uuden Amarokin tärkeimmät toiminnot löytyvät nyt ohjaamon keskeltä, ja niitä voidaan käyttää joko painamalla tai kääntämällä toimintopainiketta. Toimintopainikkeet ja kiertokytkimet sijaitsevat infotainment-järjestelmän alapuolella ja ne ovat saaneet uudenlaisen pinnan ja alumiinisen ulkonäön. 

Saataville tulee myös mm. eksklusiivinen Harman Kardon -äänijärjestelmä, joka on vakiona PanAmericana ja Aventura -malleissa, ja useita istuin-, kojelaudan ja ovipaneeleiden verhoiluvaihtoehtoja. Saatavilla on myös mukavuusistuimet 10-suuntaisilla sähkösäädöillä.

Yksi uuden Amarokin kohokohdista on auton takaosa ja sen tavaratila ja lava yhdessä takaluukun kanssa. Uudet ovaalinmuotoiset pyöräkotelot korostavat auton voimakasta ilmettä viemättä tilaa. Kuten edellisessäkin sukupolvessa Amarokin neliovisessa versiossa lavalle mahtuu hyvin yksi eurolava sivusuunnassa. Amarokin kantavuus on nyt maksimissaan 1,2 tonnia ja perävaunumassa on maksimissaan vakuuttavat 3,5 tonnia. 

Uudessa Amarokissa on myös kuusi ajoprofiilia ja enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin ennen – yli 30 järjestelmää, joista 20 on täysin uusia. Auton uusi etuosa on erityisen huomiota herättävä: horisontaalinen, ilmanottoaukkojen ylempi osa on integroitu vakiovarusteena olevien led-ajovalojen kanssa (led-matriisiajovalot lisävaruste).

Lähde: K Auto / Volkswagen


Muuta luettavaa muualta

Pelaamista ja muuta ajanvietettä aikuisille

Siitä lähtien kun kotitietokoneet ja pelikonsolit tulivat koteihin 80-luvulla, on yleinen asenneilmapiiri pelaamista kohtaa muokkaantunut nykyisenlaiseksi. Nykyään on nimittäin aivan hyväksyttävää aikuisille sekä miehille, että naisille pelata mobiilipelejä, vaikka linja-autopysäkillä, kahvitauolla tai vaikkapa metrossa matkustaessaan. Kaikenlaiset mobiilipelit ovat lisääntyneet, niin kasinopelit kuten vaikkapa ruotsalaisen NetEnt pelistudion suosikit, e-urheilupeli esportal sivustolta kuin muut ajanvietepelit – itseasiassa markkinoilla on jopa omia pelipuhelimiakin jo saatavilla. Yhtä hyvin sitä voi pelata pasianssia tai laittaa bingo kierroksen käyntiin. Ja olet sitten ruotsinkielinen tai suomenkielinen tms, niin omalla kielelläsi pääset pelaamaan aivan yhtä hyvin – esim. Duelzin pelit ovat täysin ruotsin kielelläkin saatavissa. Pelaamistahan voi nykyään mobiilisti harrastaa aivan loistavasti sitten myös lomamatkalla, vaikka siellä Kanariansaaret -kiertomatkalla ensi talvena.

Mikä on urheiluauto tarkalleen?

Urheiluauto on autotyyppi, joka on perinteisesti yleensä 2-paikkainen mutta nykyään usein myös 4-ovinen, joka suunniteltu suorituskykyiseksi sekä ajotuntumaltaan hyväksi.