Tarjouksien perässä autokaupoille

Oletko tarjoushaukka? Onko tarjouksilla väliä, kun suuntaat autokaupoille? Autokauppojen markkinointi on autoliikkeiden välillä kohtalaisen samanlaista. Uusien autojen markkinoinnissa käytettävimmät tarjoukset ovat edullinen autolaina ja uuden auton mukana saatava varustepaketti, joka on yleensä toiset renkaat ja kenties talveksi sisälämmitin. Joihinkin saa mukaan myös metallihohtovärin ja navigaattorin- mutta ovatko nämä todellisia tarjouksia?

Palveluilla markkinointi

Autoliikkeet ja varsinkin autokorjaamot ovat jo ottaneet digitaaliset työvälineet hyvin hoitoon ja autojen omistajille menee automaattisia muistutuksia autojen huolloista ja jopa renkaiden vaihdoista ja katsastuksista. Mutta miten on itse autoliikkeen myynti ja markkinointi kehittynyt?

Puhuttaessa autoliikkeen myyjien kanssa, kuulee nopeasti sen, kuinka työnteko on muuttunut. Nykyään myyjä saa istua tietokoneen äärellä vastaamassa asiakkaiden sähköpostikyselyihin. Autoa ostavat käyvät joko lehtimainoksen tai nettisivulla olevan autoesittelyn kautta lähettämässä myyjille kyselyitä. Usein kyselyssä tarjotaa vaihdokiksi heidän vanhaa autoa ja kysytään jonkinlaista vaihtotarjousta. Harvoin myyjä pystyy antamaan sitovan tarjouksen näkemättä autoa, joten ostajan on joka tapauksessa tultava autoliikkeeseen ennen varsinaista ostoa, tai voihan se osto tapahtua silläkin käynnillä. Nykyään osa ostajista myös lukee autosta kaiken mahdollisen ja voi jopa tietää uudesta autosta enemmän kuin myyjä muistaa – tämä koska netissä on niin paljon tietoa heti uusista autoista saatavilla.

Auton ostamiseen käytetään kyllä harkinta-aikaa, mutta harvat ostaa autoa kuitenkaan loogisista syistä. Auton ostamiseen ja valintaan liittyvät oman elämän historian kokemukset, mainonta, sosiaalinen piiri ja osittain myös se, kuinka paljon on halukas autoon sijoittamaan.

Auton vaihtaminen ja uuden ostaminen

Tilastollisesti dieselauton arvo laskee bensiiniauton arvoa nopeammin iän kasvaessa. Bensiiniauton arvo taas laskee nopeammin kilometrien kasvaessa. Tilastot kertovat myös sen, että tammikuu on hyvä aika ostaa mutta huono aika myydä käytettyä autoa. Mutta jos ostat auton merkkiliikkeestä tammikuussa, saavat he kyllä myytyä autosi vaikka helmikuussa. Autoilla on liikkeessä toivottu kiertonopeus, johon voidaan vaikuttaa asettamalla autojen ”välirahat” kohdalleen. Joskus joku auto otetaan vaihdossa, vaikka tiedetään siitä tulevan pieni tappio yrityksella, mutta toisaalta voi olla, että saadaan liikkeestä ulos auto, joka oli jo ollut liian kauan kaupan lattialla.

Voi melkein sanoa, että jos on 200 000 ajettu, niin kannattaa ajaa satatuhatta lisää.

Eero Koivula, kenttäjohtaja, Laakkonen

Vuonna 2019 esimerkiksi Suomessa liikenteessä oleva henkilöauto oli keski-iältään 12,3 vuotta ja arvoltaan noin 6800 euroa. Verrattavuuden vuoksi 1980-luvulla autot olivat Suomen teillä keskimäärin seitsemän vuoden ikäisiä. EU:n teillä liikkuu keskimäärin 10,8 vuoden ikäisiä autoja, eli suomalaisten autot ovat pari vuotta vanhempia kuin keskimäärin Euroopassa liikenteessä olevat autot. Kaikkiaan EU:ssa on yli 308 miljoonaa autoa liikenteessä. Vanhimmat autot löytyvät tilastollisesti Virosta, Liettuasta ja Romaniasta, kun vastaavasti uusimmilla ajellaan Englannissa missä autojen keski-ikä on vain kahdeksan vuotta.

Autoa ostaessasi sinun pitäis perustaa päätös järkisyihin kuten polttoaineen kulutukseen, tai sähkön latauskykyyn. Myös kuinka monelle auto on tarkoitettu ja paljon siihen mahtuu tavaraa. Onko siinä hyvä istua ajaesssa ja millaiset tilat ovat matkustajille. Kuinka monta näistä asioista ovat sellaisia, joita itse ajattelet ostaessasi autoa?