Täysin uusi Nissan Qashqai julkistetaan pian

  • Nissanin uraauurtavan crossover-mallin kolmannen sukupolven julkistamista valmistellaan keväälle 2021.
  • Yli kolme miljoonaa myytyä autoa Euroopassa
  • Uusi CMF-C-alusta vahvistaa Qashqain päivitettyjä teknologiaominaisuuksia
  • Innovatiivinen e-POWER-järjestelmä tuo sähkökäyttöisyyden uuteen Qashqai-malliin
  • Europpalaislähtöinen suunnittelu, kehitys ja tuotanto jatkavat menestystarinaa

13.11.2020 – Kompaktien crossover-SUV-mallien kolmannen sukupolven Nissan Qashqai on nyt viimeistelyvaiheessa, ja tulee myyntiin vuonna 2021.

Qashqai on ollut segmenttinsä edelläkävijä, jolla on ollut monia jäljittelijöitä jo vuodesta 2007 alkaen. Siitä lähtien malli on saavuttanut valtavan suosion ja sitä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Pelkästään tämänhetkistä mallia, joka tuli myyntiin Euroopassa vuonna 2014, on myyty yli miljoona kappaletta.

Nyt kyseessä on täysin uusi auto, jossa on uusi Alliance CMF-C -alusta. Uusi malli on hieman aikaisempaa suurempi, kehittyneempi, ajo-ominaisuuksiltaan parempi, turvallisempi ja runsaammin varusteltu.

Uusi Qashqai tulee muuttamaan asiakkaiden odotuksia perheauton suhteen. Mukavuus, hienostuneisuus ja tekniset ominaisuudet ovat kuin ylemmässä autoluokassa ja ajokokemus on erittäin miellyttävä niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Uskomme, että asiakkaat tulevat rakastamaan Nissanin rohkeaa uutta e-POWER-teknologiaa, joka mahdollistaa sähköisen voimansiirron ilman toimintamatkaan liittyviä hankaluuksia,” sanoi Gianluca de Ficchy (Chairman, Nissan Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO)).

Näissä uuden sukupolven autoissa on noudatettu edeltävien mallien pääperiaatteita, eli voimakasta muotoilua, tehokasta voimansiirtoa ja tilankäyttöä sekä ylemmästä segmentistä tuttua laadukkuutta ja ajettavuutta. Uusi Qashqai nostaa riman crossover-segmentissä aivan uudelle tasolle.

Kuten edeltäjänsäkin, uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.

CMF-C-alusta

Uusi CMF-C-alusta edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi. Uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi. Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja ajotuntumasta herkemmän. Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukun ovi on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etupyöräkotelot ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista. Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg. Tämä uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne nimittäin sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.

Uudistettu jousitus ja ohjaus

Uusi Qashqai tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä. Uusi alusta tarjoaa ylemmistä autosegmenteistä tutun jäykkyyden, ja parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä. Autossa on MacPherson-joustintuet edessä sekä 4-veto malleissa sekä 20” vanteilla varustettujen mallien yhteydessä takana multi-link monivarsituenta. 

Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla. Rengasmelun vaimennuksessa on onnistuttu loistavasti, mukavuuden ja dynaamisen ajotuntuman yhdistäminen on luokkansa parasta ja kallistuksen vakautus erinomainen.

David Moss, Region Senior Vice President Research and Development, Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO): ”Suunnittelutiimimme on tehnyt vertailua erilaisiin C-segmentin hatchback-malleihin sekä suoriin kilpailijoihin ja saavuttanut tuhansien ajokilometrimäärien ja Euroopassa tehtyjen testausten jälkeen ajomukavuuden ja käsiteltävyyden välille tasapainon, joka tekee autolla ajamisesta erittäin nautinnollista.”

Tehokuutta innovaatioilla

Uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköisen voimalinjojen käytön lisäämiseen. Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimansiirtoratkaisua: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori ja kevythybriditeknologia sekä Nissanin innovatiivinen e-POWER-sähkömoottorilla toimiva järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.

1,3-litrainen bensiinimoottori on saatavilla kahtena versiona. [Tämän voimansiirron täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]

1,3-litrainen bensiinimoottori on päivitetty kevythybridijärjestelmällä. 12 voltin järjestelmään kuuluu erillinen litiumakku, joka on asennettu lattian alle, sekä hihnavetoinen generaattori jarrutusenergian talteenottoa varten. Näin moottorijärjestelmät voivat toimia talteen otetulla energialla, jolloin Stop/Start-toiminnon kestoa voidaan pidentää. Tämä alentaa moottorin CO2-päästöjä. Lisäksi se mahdollistaa vapaalla rullaamisen sekä väännön tukemisen kiihdytyksissä.

e-POWER-järjestelmä

Uusi Qashqai edustaa Nissanin innovatiivista visiota parhaimmillaan. Kutsumme sitä nimellä ”Nissan Intelligent Mobility”. Sen myötä Nissanin innovatiivinen e‑POWER-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan. e-POWER-järjestelmä on Nissanin uniikki innovaatio. Se tarjoaa täysin sähkömoottorilla toimivan voimalinjan. e-POWER-järjestelmään kuuluu tehokas akku ja voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin, virtageneraattorin, vaihtosuuntaajan, akun ja sähkömoottorin kanssa. Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla. e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua. Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täysin sähköisesti toimivissa autoissa. [e-POWER-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]

Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on saman kokoinen kuin täys-sähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät. Polttomottorikäyttöinen generaattori ylläpitää akkulatausta, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi. Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen  polttoainetaloudellisuuden. Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.

Päivitetty kuljettajaa avustava ProPILOT-järjestelmä

Uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa. Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPILOT with Navi-link” (Navi-linkillä varustettu ProPILOT) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.

Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti. Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPILOT voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.

Älykkäät LED-ajovalot

Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan. Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.

“Täysin uuden Qashqain suunnittelussa ja kehitystyössä oli lähtökohtana tarkka analyysi yhteistyöstämme Qashqain nykyisten asiakkaiden kanssa viimeisten 13 vuoden ajalta. Näin olemme saaneet selville heidän tarpeensa ja erityisesti ne ominaisuudet, joita he arvostavat ja joihin he luottavat crossover-autonsa päivittäisessä käytössä” kertoo Marco Fioravanti.

Qashqai: crossover-mallien edelläkävijä

Kun Qashqai julkistettiin vuonna 2007, ei mitään vastaavaa oltu ennen nähty.

Istuimet olivat hieman tavallista korkeammalla, jolloin näkyvyys parani, mutta auton hiilijalanjälki oli kuitenkin sama kuin C-segmentin hatchback-malleissa. Mallin bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdot olivat taloudellisia ja tehokkaita, mutta saatavilla oli myös nelivetoinen versio niille, jotka tarvitsivat parempaa pitoa vaativissa olosuhteissa. Mallissa yhdistyivät loistavasti hatchback-mallin kompaktius sekä perinteisistä nelivetomalleista tuttu jykevyys ja korkeammalla olevien istuinten tarjoama parempi näkyvyys ilman nelivetoautojen haittoja: suurta kokoa, painoa tai kulutusta. Näin se tarjosi molempien autoluokkien parhaat puolet ja madalsi kynnystä katumaasturin hankkimiseen.

Tähän mennessä Qashqai-autoja on myyty Euroopassa yli kolme miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli viisi miljoonaa kappaletta.

Nykyisellä Qashqai-mallilla on tällä hetkellä 26 suoraa kilpailijaa. Qashqai oli tämän autotyypin edelläkävijä. Nykyisin kyseessä on oma segmenttinsä, joka kasvaa vuosittain. Tullessaan markkinoille vuonna 2021 täysin uusi Qashqai tulee jälleen nostamaan rimaa ja asettamaan segmentille uudet standardit säväyttävällä muotoilullaan, mukavuudellaan, hienostuneisuudellaan, tehokkuudellaan ja käytännöllisellä tekniikallaan.

Lähde: news cision