Opel-malliston sähköistyminen etenee vauhdilla. Vuonna 2024 jokaisesta Opel-mallista on tarjolla jo sähköistetty versio ja vuoteen 2028 mennessä Opel on vaihtanut koko tuotevalikoimansa Euroopassa täyssähköisiin autoihin. Jo nyt Opel tarjoaa 9 sähköistettyjä mallia – aina kompaktista kaupunkiautosta Opel Corsa-e:stä malliston suurimpaan tavara-autoon Opel Movano-e:hen.
Opelin sähköinen henkilöautomallisto uudistuu vahvasti tämän kevään aikana, kun Opel lanseeraa maaliskuussa uuden Opel Grandlandin ja hieman myöhemmin keväällä täysin uudistuneen Opel Astran sekä viisiovisena että tilavana Sport Tourerina. Molemmat uutuudet tulevat myyntiin heti tehokkaina lataushybrideinä. Opelin henkilöautomallistossa täyssähköisiä autoja ovat Kultainen ohjauspyörä -palkinnon vuonna 2020 voittanut Opel Corsa-e ja vuoden 2021 voittaja Opel Mokka-e. Opelin täyssähköisten autojen perhe täydentyy vuonna 2023 Opel Astra-e:llä. Vuosikymmenen puolivälissä lanseerattava täyssähköinen Opel Mantan seuraaja on varmasti Opelin yksi odotetuimmista tulevien vuosien uutuuksista. Lähivuosina sähköistyvät myös Opel Crossland ja Opel Insignia, jolloin koko Opelin henkilöautomallisto on täysin sähköistynyt.
Tänä päivänä myös koko Opelin hyötyajoneuvomallisto on saatavissa täyssähköisenä. Mallistoon kuuluvat: kompakti tavara-auto Opel Combo-e, vuoden 2021 Kansanvälisen tavara-auto -palkinnon saanut Vivaro-e ja uusimpana täyssähköperheeseen tullut Movano-e.
”Opel haluaa osaltaan toimia yhtenä suunnannäyttäjänä autoteollisuuden siirtyessä valmistamaan täyssähköisiä autoja ja osallistua siten vähentämään maapallon hiilidioksidipäästöjä. Emme pysähdy vain mallivalikoimamme muuntamiseen: jo vuonna 2025 valmistamme Kaiserslauternin uudessa tehtaassa yhdessä kumppaneidemme kanssa omia korkean suorituskyvyn akkuja. Oman kehitystyön avulla voimme paremmin täyttää asiakkaidemme tiukimmatkin vaatimukset. Tulevaisuudessa Opel voi tarjota autoja jopa 500-800 kilometrin toimintasäteillä ja luokkansa parhaimmalla mahdollisella pikalatauskyvyllä jopa 32 kilometriä minuutissa”, taustoittaa Opelin Suomen ja Baltian maajohtaja Tomi Mäkinen.
Opel Mantan paluu: Uusi sähköinen tulkinta autoalan ikonista
Lähivuosina tulemme esittelemään, faniemme paljon odottaman, täysin uuden Opel Mantan täyssähköisenä mallina. Autosta tulee jälleen suuria tunteja herättävä malli, joka tarjoaa suurta ajamisen iloa sekä urheilullisuuta. Kyseessä on kiehtova, hämmästyttävän tilava ja aivan uusi mallitulkinta.
Tuotanto Gigafactory Kaiserslauternin tehtaalla alkaa vuonna 2025
Komponentti- ja moottoritehtaan paikalle Kaiserslauternissa on tulossa jättimäinen tehdas huippuluokan akkukennojen valmistukseen. ”Automotive Cells Company” (ACC) on yhteisyritys, jonka perustajana ovat Stellantis, Opel ja Total/Saft. Muutama kuukausi sitten myös Mercedes-Benz on liittynyt mukaan hankkeeseen. Tehdas tulee olemaan autoteollisuudelle uusi maailmanluokan toimija korkean suorituskyvyn akkujen kehittämiseen ja valmistukseen. ACC:n tavoitteena on saavuttaa Kaiserslauternissa 32 GWh:n tuotantokapasiteetti.
Blitzin tuotemerkki – sähköisen liikkuvuuden edelläkävijä
Opel oli jopa aikaansa edellä tuodessaan markkinoille arkikäyttöön soveltuvia sähköautoja. Jo vuonna 2012 kansainvälinen asiantuntijaraati valitsikin Opel Amperan ”Euroopan Vuoden autoksi” (COTY). Ampera oli poikkeuksena kilpailijoihinsa lataushybridi, jolloin autoa voitiin ladata ulkoisesta virtalähteestä. Täysin sähköinen Opel Ampera-e lanseerattiin vuonna 2016. Auto oli varustettu 60 kWh:n akulla ja toimintasäde jopa huikeat 520 kilometriä (NEDC), mikä oli tuolloin noin 30 prosenttia enemmän kuin segmentin lähin kilpailija.
Opel Ampera ja Ampera-e olivat erityisen suosittuja Hollannin ja Norjan markkinoille, jotka jo tuolloin tukivat sähköautojen ostoa. Viimeistään Opel Corsa-e:n esittelyn myötä Opel teki edullisen sähköauton saavutettavaksi kaikkialla Euroopassa.
Lähde: ePressi / Opel