Miksi V8-moottorit ovat tehokkaita ja niin kiinnostavia – kuten Hellcatit?

Nykyaikaiset kaupunkiautot eivät todellakaan ole mitään V8-autoja, ja vaikka nykyaikaiset sähköautot voivat olla paljon vanhojan V8-moottoreita tehokkaampia, pari asiaa jää kuitenkin pois – äänet, hajut ja tunne. Millaisia siis olivat ne paljon puhutut V8-moottorit?

Mikä on V8 -moottori?

V8-moottori tunnetaan myös kahdeksansylinterisenä moottorina. Näissä kahdeksansylinterisissä moottoreissa on joko V-muotoinen tai pystysuora sylinterikokoonpano. V8 on moottori, joka edustaa amerikkalaista autoilua, mutta on rakastettu ympäri maailmaa. Maailmalla on tehty autoja myös V10 ja V12 kokoonpanoilla. Nykyisellään V-moottorit ovat jo taaksejäävää aikakautta, jota monet liikenteessä omilla autoillaan ajelevat toivoisivat vielä takaisin. V8-lienee kuitenkin kaikkien moottorityyppien kuuluisin moottori – niin historiallisesti ihan tilatofaktana, että äänimaailmaltaan.

Miksi V8-moottorit ovat tehokkaita?

V-kulmalla tarkoitetaan kulmaa, jossa sylinteririvit sijaitsevat toisiinsa nähden. Yleisin V8-moottorissa käytetty V-kulma on 90 astetta. Näin saadaan leveä ja matala moottori, jossa on optimaaliset sytytys- ja värinäominaisuudet.Porche kehitti vain muutama vuosi sitten (2016) uudenlaisen nelilitraisen kaksoiahdetun V8-moottorin, joka perustuu osittain Audin kolmelitraiseen V6-moottoriin, mutta Porche saa moottoristaan 405 kW tehoja ja 770 Nm vääntömomentin. Vastaavasti Mercedes-Benzin AMG ilmoitti jo 2019 lopettavansa V8-moottorit ja ottavansa käyttöön hybridit, luvaten sellaiset 500 hv, ainakin nyt tuotannossa oleviin C63 malleihin. M139-moottori painaa noin 49 kiloa vähemmän kuin nykyisessä C63:ssa käytetty 4-litrainen kaksoisahdettu V8-moottori (M177). Vaikka Porche ja Mercedes-Benz tulivat tässä mainittua, on V8-moottorina kuitenkin ensisijaisesti amerikkalaisten autojen moottori. Cadillac valmisti ensimmäisen V8-moottorin vuonna 1914. Se oli monimutkainen käsinrakennettu flat-plane V8. Kuuluisat HEMI moottorit tulivat Chryslerin tehtaalta 1950.

Kuinka V8-moottori toimii

Polttoaine syötetään sylinteriin, jossa edestakaisin liikkuva mäntä moottorityypistä riippuen vuoroin imee tuoreen polttoaine-ilmaseoksen sylinteriin, ja toiseen suuntaan liikkuessaan puristaa seoksen kasaan tai poistaa pakokaasut. Toimintaperiaate vaihtelee hieman riippuen siitä onko kyse kaksitahti- vai nelitahtimoottorista. Mäntä tai männät on kiertokankien välityksellä laakeroitu kampiakseliin. Suoraruiskutteisessa nelitahtisessa bensiini- tai dieselmoottorissa männän liike imutahdin aikana täyttää sylinterin pelkällä ilmalla ja polttoaine ruiskutetaan sylinteriin suuttimilla.

Ahdetussa mäntämoottorissa pakokaasujen hukkaenergiasta tai hihnan välityksellä moottorista voimansa saava ahdin puristaa ilmaa sylintereihin. Tällöin palotapahtumaan saadaan suurempi ilmamäärä kuin minkä mäntä yksinään kykenisi imemään. Tämä parantaa moottorin hyötysuhdetta.

Miksi V8-moottorit jyrisee?

Online-kasino tietokoneella on hauskaa aikuisten vapaa-aikaa, mutta nyt voit pelata vaikka olet liikkeellä. Nappaa puhelimesi ja nauti mobiilipelamisesta NetBet nettikasino pelien avulla! Nykyään voit pelata mobiilikasinon pelejä missä ja koska tahansa, ja koska puolet aikuisista pelaa jo jotain digipeliä, voit pelata aivan rauhassa, eikä kukaan tule kyselemään turhia.

Miksi V8-moottori kuulostaa niin hyvältä?

V8-moottorit ovat hieman epärytmisiä ja tyypillisesti melko hitailla kierroksilla käyviä, ne tuovat alitajuisesti mieleen petojen äänet. Jo tyhjäkäynti muistuttaa jonkin ison pedon murahtelua – olet ehkä kuullutkin jossain leijonan rohisevaa murinaa – ja kierrosten noustessa ääni on hyvinkin kuin tiikerin karjuntaa.  Sen karhean muhkea kumu pienillä kierroksilla on hyvin juhlavaa kuunneltavaa. Jotkut tykkäävät myös korkeiden kierroksien rääkäisystä. Jos et ole vielä koskaan ollut lähellä V8-moottoria, joka on edes tyhjäkäynnillä, et ole vielä koskaan oikeasti kuullut auton moottorin ääntä – nykyiset sähköautot eivät ole mitään perinteiseen V8-moottoriin ja sen ääniin verrattuna.

Muuten, jos mietit mikä on halvin saatavissa oleva V8 nykymarkkinoilla, niin se voisi olla esimerkiksi Ford F-150 pickup, joka maksaa noin 30 000 dollaria USA:ssa, ja siinäkin on 395 hevosvoimaa 5,0 litraisesta V8-moottorista.

Ikonisia V8-moottorillisia autoja

Edellä näytetyllä videolla esiintyvät mm. Dodget polttamassa kumia ja tuomassa moottorien äänimaailmaansa esille – videolla sen sijaan mukana oleva Volvo ei vältämättä ole yhtä kuuluisa V8-esimerkki kuin Dodge Charger tai Challenger HEMI moottorilla. Myös Ford Mustang sekä erilaiset Cadillacit ja Chevyt ovat tuttuja V8-moottoreistaan. Nykyautoissa esimerkiksi japaninainen Nissan on tuottanut V8 malleja, kuten myös Toyota sekä Lexus.

Nykyisistä V8-malleista parhaiten menestyneitä ovat mm. Chevrolet Corvette Stingray ja sen 6,2 litran moottori lähes 500 hevosvoimalla, edellä mainittu MB AMG GT63S joka on nelilitrainen 630 heppainen menopeli, Aston Martin Vantage on aikalailla kuten MB eli nelilitrainen tuplaturbo V8, Ferrarin FF90 Stradale on myös V8 auto 986 hevosvoimalla neljän litran tuplaturbosta, Ford Mustang Shelby GT350 omaa 5,2 litraisen 526 heppasen moottorin, BMW M5:ssa on V8 jolla auto kiihtyy 0-100km/h vain 2,8 sekunnissa ja vielä jos yhden nostaa esille, niin otetaan Dodge Challenger Hellcat Redey, joka tuo tarjolle lähes 800 hevosvoimaa.

Jos satut lukemaan V8-autojen myyntiesitteitä, niin niissä ei pääosissa ole taloudellisuus tai hiilineutraalius, vaan ulkonäkö ja äänet.