C-sarjan lataushybridissä yhdistyvät houkuttava hinta ja markkinoiden pisin toimintamatka

  • C-sarjan lataushybridimalliston hinnat alkavat noin 56 000 eurosta
  • Ennätykselliset toimintamatkat: C300e sedanin 108 km, 300e farmarin 104 km (WLTP)
  • Mercedes-Benzin turvatyynypatentista 50 vuotta
  • Hyviä eläkepäiviä 722
  • Daimlerin tutkimus- ja tuotekehityskeskus avattiin Kiinassa

C-sarjan lataushybridimalliston hinnat alkavat noin 56 000 eurosta

Mercedes-Benzin odotetussa C-sarjan pistokehybridimallistossa yhdistyy kolme vahvaa valttia: premium-laatu, houkuttava hintataso ja ennätyksellinen toimintamatka. C-sarjan Sedan 300e Business -version lähtöhinta on 55 979 euroa ja vastaavan farmarimallin hinta 56 956 euroa. Ostohinnalla saa paitsi erittäin kattavasti varustellun S-sarjan ”pikkuveljen”, myös plug-in-maailmassa vertaansa vailla olevan sähköisen toimintamatkan. Bensiinikäyttöisen C 300e -sedanin lataus riittää jopa 108 kilometrin ja farmarimallin 104 kilometrin ajoihin. Ensimmäiset C-sarjan ladattavat hybridit saapuvat Suomeen Q1/22 lopulla. Mallisto täydentyy ensi vuoden lopulla, jolloin ladattavien dieselhybridien myynti alkaa.

C-sarjan ladattavan version voimalinjan teholukemat alkavat 230 kW:sta (313 hv) ja suurin yhteisvääntö on rajattu 550 newtonmetriin. Vaihteistona on 9G-Tronic-automaattivaihteisto. Tavaratilan pohjan alle sijoitetun akun kapasiteetti on 25,4 kWh, ja se voidaan ladata vakiovarusteisesta 11 kWh:n AC-laturista tai 55 kWh:n DC-pikalaturista. Latausaika on lyhimmillään vain 30 minuuttia.

Mercedes-Benzin turvatyynypatentista 50 vuotta

Lokakuun 23. päivä vuonna 1971 jäi autoilun passiivisen turvatekniikan kehityksen historiaan. Tuona päivänä tuolloinen Daimler-Benz AG jätti patenttihakemuksen numero DE 21 52 902 C2, joka koski ”moottoriajoneuvon matkustajien iskusuojavarustetta”. Se tarkoitti turvatyynyä eli airbagia, jota yhtiön insinöörit olivat kehittäneet vuodesta 1966 ja kaiken kaikkiaan jo vuodesta 1951 lähtien. Patenttihakemukseen vaadittiin 250 törmäys- ja 2500 kelkkatestiä sekä yksittäisten osien ja komponenttien tuhansia testikertoja. Työtä oli kuitenkin senkin jälkeen edessä, ja valmis turvatyyny esiteltiin ensimmäisen kerran S-sarjan sedanissa vuoden 1980 lopulla. 12 vuotta myöhemmin sekä kuljettajan että etumatkustajan turvatyynyt tulivat vakiovarusteiksi S-sarjassa, SL:ssä sekä 400 E – ja 500 E -malleissa.

Ensiesittelyn jälkeen teknologia kehittyi nopeasti: sivuturvatyyny esiteltiin vuonna 1995, ikkunaturvatyyny 1998, päätä ja kaularankaa suojaava sivuturvatyyny 2001, polviturvatyyny 2009 sekä isompi sivuturvatyyny ja turvavyöhön integroitu vyöturvatyyny 2013. Uusimmassa S-sarjassa on ensi kertaa tarjolla lisävarusteena etuturvatyynyt myös takaistuimen uloimmilla paikoilla istuville matkustajille.

Hyviä eläkepäiviä 722

Yksi automaailman eniten tarinoita keränneistä autoista, Mercedes-Benz 300 SLR, jolla Stirling Moss yhdessä Denis Jensinsonin kanssa voitti Mille Miglia -kilpailun vuonna 1955 on siirretty virallisesti eläkkeelle Mercedes-Benzin museoon Stuttgartiin. Auton viimeinen julkinen esiintyminen tapahtui 66 vuotta Mille Miglia -voiton jälkeen Goodwood Revival -tapahtumassa Englannissa. Autoa sen viimeisillä kierroksilla ajoi Mercedes-Benzin insinööri Gert Straub, joka vastasi 722:n ylläpidosta viimeiset 25 vuotta.

Daimlerin tutkimus- ja tuotekehityskeskus avattiin Kiinassa

Daimlerin uusin miljardi-investointi Kiinan markkinoiden kehittämiseksi on uusi innovaatio- ja tuotekehityskeskus Beijingissä. Keskuksessa työskentelee noin 1000 insinööriä ja suunnittelijaa, joiden käytössä ovat muun muassa huippunykyaikaiset eDrive- ja latausjärjestelmä-laboratoriot. Keskuksen tehtävänä on kiihdyttää teknologisten kehitystrendien soveltamista käytäntöön ja helpottaa Mercedes-Benzin tuotteiden – myös sähköautojen – lokalisoitumista Kiinan kasvaville markkinoille. ”Oli sitten kyse digitalisaatiosta, keinoälyn kehitysaskelista, autonomisesta ajamisesta tai laskentatehon parantamisesta, Kiinan tuotekehitystiimimme osuus on merkittävä. Sama koskee myös uusia energiamuotoja hyödyntäviä ajoneuvojamme”, Daimlerin tutkimusjohtaja Markus Schäfer sanoo.

Lähde: News Cision