BMW tutkii uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin toimintaa Suomen Lapissa ja Norjan pohjoisimmilla alueilla. Autolle tehdään viimeiset vaativat talviajon kestotestit ja hienosäädöt voimalinjaan sekä alustaan.
BMW iX -mallissa käytetään ensimmäistä kertaa viidennen sukupolven eDrive-teknologiaa. Kahden sähkömoottorin, nelivedon, lataustekniikan ja korkeajänniteakkujen yhteispeli joutuu kovalle koetukselle äärimmäisen kylmissä olosuhteissa.
BMW:n eDrive-teknologian lisäksi vaativat tie- ja sääolosuhteet paljastavat myös ajojärjestelmien ja alustan säätöjen tarpeet liukkailla tienpinnoilla. Jäiset tiet ja pinnat auttavat testaajia arvioimaan moottorin hallinnan tekniikkaa, sähköistä nelivetoa ja jousituksen hallintajärjestelmien toimintaa ajoneuvon hallinnan äärirajoilla.
Tuoreimman laskelman mukaan BMW iX-mallin teho on yli 370 kW/500 hv. Auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP). Näin auton toimintamatka olisi 100 kWh:n akulla yli 600 kilometriä (WLTP).
BMW iX -malli esittelee täysin uudenlaisen näkemyksen muotoilusta, kestävästä kehityksestä, ajamisen nautinnosta, monipuolisuudesta sekä luksuksesta. Alusta alkaen sähköisen liikkuvuuden ehdoilla suunniteltu iX-malli määrittää uudelleen SAV-luokan autojen konseptin.
BMW iX -auton muotoilu ja teknologia muodostavat kokonaisuuden, joka luo perustan uudenlaiselle autoilukokemukselle. Täysin uusi, tarkka ja minimalistinen muotoilu luo siitä tienavaajan autojen uudelle sukupolvelle.
Lähde: MyNewsDesk