Vaikka Formuloiden käyttämä huipputeknologia saattaa vaikuttaa siltä, ettemme käytä sitä lainkaan jokapäiväisessä elämässämme, F1:n käyttämä valumaefekti ei ole koskaan ollut niin yleistä kuin mitä se on tänä päivänä.
Tämä johtuu erityisesti V6 Turbo Hybrid Power -yksiköihin siirtymisestä vuonna 2014, jolloin Brixworthin Mercedes-AMG High Performance Powertrains -insinöörit tekivät tiivistä yhteistyötä saksalaisten Mercedes-kollegoidensa kanssa parantaakseen moottoriteknologiaa.
Teknologia kehittyy koko ajan sitä mukaa, kun tietomme lisääntyy. Formuloiden käyttämä teknologia on testattu ja viety limiittiinsä, minkä takia onkin vain luontevaa käyttää F1:n käyttämää teknologiaa myös tavallisissa autoissa – tiettyyn pisteeseen asti.
F1-ympäristö on yksi teknisen innovaation intensiivisimmistä ja äärimmäisimmistä testikentistä, joten mikä olisikaan parempi tapa saada selville näiden tekniikoiden suorituskyky, tehokkuus ja luotettavuus ennen kuin ne tulevat arkikäyttöön.
Tietenkään emme voi ajella formula-autoja tavallisella maantiellä tai moottoritiellä Helsingistä Tampereelle. Näin ollen Formuloista tuttua tietotaitoa ja teknologiaa on mukautettu sopimaan tavallisiin kaupunkiautoihin – mutta miltä se käytännössä näyttää?
Mitä tosielämän esimerkkejä voimme käyttää ymmärtääksemme, kuinka tärkeää F1-tietotaidosta on tulossa tieliikenteen maailmalle?
Formuloista saadut taidot ja tiedot ovat jo olleet käytössä maanteillä jo jonkin aikaa. Mercedes-Benz tarjoaa muun muassa laajan valikoiman Plug-In Hybrid -malleja, jotka sisältävät suoraan F1:n Hybrid Power Unit -järjestelmien kehittämisestä saatuja elementtejä.
Toinen hyvä esimerkki F1:n valumaefektistä tulee olemaan Mercedes-AMG n tulevissa korkean suorituskyvyn autoissa. Sähköistä pakokaasu-turboahdinta käytetään seuraavan sukupolven AMG-moottoreissa. Jäämme innolla odottamaan, miten tämä elementti integroidaan tulevaisuudessa myös muiden brändien moottoreihin.
Se on kehitetty F1-radalla: Se käyttää F1-auton ERS-järjestelmän ja erityisesti MGU-H:n tietoa ja tekniikkaa, joka muuttaa pakokaasujen energian sähköiseksi. Järjestelmä parantaa välitöntä reaktiota joutokäynnillä ja eliminoi turboviiveen tulevissa AMG-malleissa.
Kineettisen energian talteenottoa – missä jarrutusenergiaa käytetään sähkövoiman tuottamiseen – käytetään myös linja-autoissa. Sen tarkoituksena on tehdä linja-autoista ympäristöystävällisempiä. Tätä on edesauttanut akkutekniikan uskomaton kehitys.
Formuloissa akut ovat edenneet pitkälle siitä lähtien, kun valmistajat aloittivat niiden kehittämisen KERS-yksiköille: energiavarastot vuonna 2007 painoivat 107 kg ja niiden hyötysuhde oli 39 %. Nyt niiden paino on vain 20 kg ja hyötysuhde 96 %. Tätä tietoa voidaan puolestaan käyttää tavallisten autojen kehittämisessä.
Epäilemättä yksi ilmeisimmistä ja vaikuttavimmista F1-tietotaidon esimerkeistä kaduilla on Mercedes-AMG Project ONE: hyperauto, joka käyttää F1-moottoria. Hyperauto on täynnä F1-tekniikkaa, F1-innoittamia innovaatioita tai oppia suoraan radalta.
Project ONE sisältää muunnetun version 1,6-litraisesta V6 Turbo -moottorista, joka varmistaa, että se on laillinen tiellä. Autossa on myös F1-tyylisiä MGU-H- ja MGU-K-hybridikomponentteja sekä yksi kytkin ja automaattinen manuaalivaihteisto.
Formuloiden käyttämä tekniikka ja tietotaito on siis laajalti käytettävissä myös tavallisessa arkielämässämme, vaikka emme sitä ajattelekaan.
Suomalaiset arvostavat Formuloita – niin televisiossa kuin tien päällä
Suomalaisille Formulat ovat kuin kansallisurheilua ja suomalaiset ovat muutenkin kovaa rallikansaa. Eihän meillä suotta ole historiaan jääneitä suomalaisia ralli- ja formulakuskeja, kuten Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas. Sunnuntaisin seurattavat Formulat saavat itse kunkin istumaan television ääreen ja seuraamaan tarkasti omien maanmiehiemme, Räikkösen ja Bottaksen, menestystä.
Monet nettikasinot ja vedonlyöntisivut tarjoavat mahdollisuuksia panosten asettamiseen: vedonlyönti on mahdollista myös F1-kisoihin. Paljon Formuloita seuraavat penkkiurheilijat voivatkin tehdä helposti informatiivisia ja fiksuja päätöksiä siitä, kuka ylittää ruutulipun ensimmäisenä.
Tien päälläkin suomalaiset ovat autokansaa ja Formuloista tuttu valumaefekti on näkynyt hienosti myös Suomen autoteillä, kuten odottaa saattaa.