Markku Alén, mestarikuski

Hiljattain 70 vuotta täyttänyt Markku Alén on suomalaisten mielissä jäänyt hiukan Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen, Marcus Grönholmin ja Ari Vatasen varjoon, mutta kyseessä oli oman aikansa tähti, joka voitti kuljettajien maailmanmestaruuden aikana, jolloin virallisia kuljettajien maailmanmestaruuksia ei jaettu. Tämän lisäksi Alén sijoittui ihan virallisestikin peräti kuusi kertaa kolmen parhaan joukkoon MM-sarjassa ja voitti kaikkiaan 19 MM-ralliosakilpailua. Alén myös oli 11 päivää vuoden 1986 maailmanmestari, ennen kuin hänen voittonsa Italian osakilpailussa mitätöitiin. Millainen oli mies ajalta, jolloin suomenkieliset nettikasinot eivät vielä olleet ottaneet jalansijaa viihteen maailmassa ja vedonlyönti rallista oli korkeintaan harvojen hupia?

Ensimmäiset rallivuodet

Rämäpäinen Alén ihastutti rallikansaa jo nuoresta lähtien. Hyvin samalla tavalla, kuin Kalle Rovanperä nykyään. Jo 20-vuotiaana vuonna 1971 hän sijoittui Jyväskylän Suurajoissa kolmanneksi ja sai kokeneemmat kuljettajat ihmettelemään, kuinka noin nuori kuljettaja voikaan olla noin nopea. Alén oli saanut rallikuskin geenit jo syntyessään, sillä Alénin isä, Eero Alén, oli myös rallikuski. Vuonna 1973 perustettiin rallin MM-sarja ja nuori Alén nousi molemmissa osallistumissaan ralleissa palkintokorokkeelle.

Seuraavien muutaman vuoden aikana Alén osoitti nopeuttaan, nousten usein palkintokorokkeelle ja voittaenkin välillä, mutta myös keskeytyksiä tuli paljon. 

Rallimaailman ykköseksi

Vuonna 1978 Markku Alén oli kypsynyt mestariksi. Vaikka virallisesti tuonakaan vuonna ei kilpailtu ajajien maailmanmestaruudesta, niin pisteet laskettiin ja kilpailtiin FIA Cup -nimisestä tittelistä. Tämän kolme kertaa voittanut ja kahdesti kakkoseksi sijoittunut Alén voitti ylivoimaisesti. Tähti oli viimeistään tässä vaiheessa syttynyt. Seuraavana vuonna FIA Cup muutettiin virallisesti rallin MM-sarjaksi myös kuljettajien osalta. Alénista tuli sarjan kestomenestyjä, hän sijoittui MM-sarjassa toiseksi vuosina 1986 ja 1988 ja kolmanneksi vuosina 1979, 1983, 1984 ja 1987. Vuoden 1986 hopeatila oli katkera, sillä Alén oli jo julistettu mestariksi, mutta Juha Kankkusen tiimi Peugeot, joka oli hylätty San Remon kilpailussa kolmannen päivän jälkeen teknisten laittomuuksien vuoksi, teki hylkäyksestä vastalauseen. Lopputulos oli, että koko San Remon tulokset mitätöitiin ja Alén, jolla ei ollut asiaan osaa eikä arpaa menetti maailmanmestaruuden Kankkuselle. Tästä päätöksestä tulistuneena, Alén ei osallistunut seuraavan vuoden San Remon ralliin lainkaan.

Myöhemmät vuodet ja lopettaminen

Rallin MM-sarjassa on vain rajoitettu määrä tallipaikkoja ja vuosi 1992 oli Alénin viimeinen täysi kausi. Kausi oli pettymys Alénin jäädessä yhteen palkintopallisijoitukseen, eikä tallipaikkoja riittänyt enää seuraavalle kaudelle. Vuonna 1993 Alén ajoi ainoastaan Safari-rallin, jossa sijoittui toiseksi, sekä Jyväskylän Suurajot. Sen jälkeen Alénia ei enää MM-sarjassa nähty. Paitsi kahdeksan vuotta myöhemmin vielä kerran Suurajoissa 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Alénin poika Anton Alén jatkoi suvun ralliperinnettä myöhemmin ja osallistui urallaan seitsemään MM-ralliin. 

Nykyään Alén asuu kotikaupungissaan Helsingissä ja haaveilee, että vielä kerran pääsisi ajamaan WRC-autolla.