Uusi BMW iX vie autoalaa tulevaisuuteen teknologisella lippulaivamallillaan

BMW esittelee ensi kertaa uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin, joka perustuu Vision iNEXT -konseptiautoon. Vielä kehitysvaiheessa oleva BMW iX perustuu BMW:n kehittämään uuteen, modulaariseen ja skaalautuvaan tulevaisuuden autotuotannon välineistöön. BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX -mallin suunnittelussa on sovellettu täysin uudenlaista näkemystä muotoilusta, kestävästä kehityksestä, ajamisen nautinnosta, monipuolisuudesta sekä luksuksesta. Alusta alkaen sähköisen liikkuvuuden ehdoilla suunniteltu iX-malli määrittää uudelleen SAV-luokan autojen konseptin.

Täysin uusi, tarkka ja minimalistinen muotoilu luo BMW iX -mallista tienavaajan autojen uudelle sukupolvelle. BMW iX määrittää kokonaan uudelleen ajokokemuksen, auton sisätilojen tilan tunnun sekä auton ja sen matkustajien suhteen.

Auton minimalistinen ja selkeä ulkoinen muotoilu korostaa uutta liikkumisen tapaa, jossa matkustajien tarpeet ovat kaiken keskellä. Sisätilat tarjoavat matkustajille innovatiivisia vaihtoehtoja ajankäyttöön matkan aikana sekä mahdollisuuden rentoutua ja nauttia turvallisuudesta sekä uudenlaisesta luksuksesta.

BMW iX -mallissa käytetään viimeisimpiä sähköistämisen innovaatioita, automatisoitua ajamista sekä yhteysteknologiaa ihmisten tuomiseksi entistä voimakkaammin kaiken keskipisteeksi.

BMW iX -auton muotoilu ja teknologia muodostavat kokonaisuuden, joka luo perustan uudenlaiselle autoilukokemukselle. Näin se ilmentää BMW:n brändiä, jonka missiona on muuttaa henkilökohtaista liikkuvuutta. BMW iX:llä on keskeinen rooli ”työpajana” tulevaisuuden autoilun sekä ajamisen innovaatioiden kehittämisessä koko yrityksessä.

”BMW-konserni pyrkii jatkuvasti keksimään itsensä uudelleen. Tämä on yritysstrategiamme keskeinen elementti. BMW iX on lähestymistapamme ilmentymä äärimmäisen tiiviissä muodossa”, BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse kertoo.

BMW iX-mallin tuotanto käynnistyy Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla yhtiön uutena teknologisena lippulaivana. Se yhdistää kaikki yhtiön edistysaskeleet strategisilla innovaatioalueilla. Auton aerodynamiikkaa on optimoitu, sen rakennetta on kevennetty, ja siinä on käytetty luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaaleja kestävän kehityksen huomioimiseksi.

Rungon rakenteissa on käytetty alumiinia ja hiilikuitua, jotta vääntöjäykkyys saatiin äärimmäisen korkeaksi. Näin parannettiin auton ketteryyttä ja matkustajien turvallisuutta sekä samalla minimoitiin auton paino. Materiaalien sekoittaminen ja käyttö niiden parhaiden ominaisuuksien hyödyntämiseksi on uniikkia segmentissä. Aerodynamiikan ja materiaalien älykkään käyttämisen ansiosta luontevat ajo-ominaisuudet yhdistyvät autossa ohjauksen nopeaan reagointiin ja hyvään kiihtyvyyteen.

”Asetamme BMW iX-mallin teknologialla uudet standardit koko autoalalle. Siinä on enemmän laskentatehoa datan prosessointiin sekä tehokkaampi anturiteknologia kuin uusimmissa nykyisen mallistomme autoissa. Siinä on 5G-verkkoyhteys ja viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Parannetut automaattisen ajamisen ja pysäköinnin toiminnot ovat tulossa”, kertoo BMW:n kehitysjohtaja Frank Weber.

Laskentatehon noston ansiosta auto kykenee käsittelemään 20 kertaa enemmän dataa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä, että auton antureista voidaan käsitellä kaksinkertainen määrä dataa aiempiin malleihin verrattuna.

BMW:n viidennen sukupolven eDrive-teknologiaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, auton sähkölaitteisto, latausteknologia ja korkeajänniteakku. Auton voimalinja on toteutettu ilman harvinaisia raaka-aineita kuten maametalleja. Tuoreimman laskelman mukaan sen teho on yli 370 kW/500 hv. Tämä tarkoittaa, että iX kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa.

Auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP). Näin auton toimintamatka olisi 100 kWh:n akulla yli 600 kilometriä (WLTP).

Autossa käytetyllä uudella latausteknologialla autoa voidaan ladata jopa 200 kW:n teholla eli 10 prosentista 80 prosenttiin akkujen kapasiteetista alle 40 minuutissa. Toimintamatkaa voidaan kasvattaa yli 120 kilometriä vain kymmenen minuutin latauksella. Auton lataaminen tyhjästä täyteen vie 11 tuntia 11 kilowatin Wallbox-laturilla. Auton akun kierrätettävyysaste on poikkeuksellisen korkea.

Lähde: MyNewsDesk