› Fabian suosittu Combi-farmarimalli esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2000
› Tähän mennessä kolmen sukupolven FABIA COMBI -farmareita on valmistettu lähes 1,5 miljoonaa kappaletta
› FABIA COMBI on erinomainen esimerkki Škodan tavasta tehdä ulkomitoiltaan kompaktiin autoon mainion runsaat sisätilat
22. syyskuuta 2020. ŠKODA FABIA Combi viettää merkkipäiviä: farmarimallisen ŠKODA Fabian menestys sai alkunsa 20 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Ensimmäisen sukupolven FABIA COMBI tuotiin markkinoille vuotta myöhemmin kuin pystyperäinen FABIA ja äänestettiin kotimaassaan Tšekin tasavallassa heti vuoden autoksi 2001. FABIA COMBI ihastutti vahvoilla ominaisuuksillaan: Se oli yksi harvoista pienten perheautojen kokoluokan autoista, jossa oli reilusti tilaa sekä matkustajille että matkatavaroille. Tavaratilan sai suurennettua 426 litrasta 1225 litraan autossa, jonka pituus oli vain 4,22 metriä – ja kahden uudemman sukupolven myötä tilat ovat vielä kasvaneet. Koska suuriin tiloihin yhdistyy erinomainen vastine rahalle, FABIA COMBI on jo kahden vuosikymmenen ajan ollut monen perheen autovalinta.
Tähän mennessä ŠKODA on valmistanut 1,5 miljoonaa FABIA Combia mukaan lukien sen henkilöpakettiautomalli PRAKTIK. Kaikista valmistetuista Fabioista 34 prosenttia on ollut COMBI-farmareita. Erinomaisten tilojensa lisäksi FABIA COMBI on kahden vuosikymmenen ajan valloittanut asiakkaita modernilla tekniikalla, monipuolisilla moottorivaihtoehdoilla ja runsailla lisävarustelumahdollisuuksilla. ŠKODA on vuosien mittaan tuonut FABIA Combista myyntiin myös esimerkiksi offroad-ilmeisiä ja sporttihenkisiä erikoismalleja.
Kuusi moottorivaihtoehtoa, kattava varustelu ja mainio käytännöllisyys heti alusta alkaen
Vuosina 2000‒2006 valmistettu ensimmäisen sukupolven ŠKODA FABIA COMBI sai asiakkailta kiitosta runsaiden sisätilojen ohella myös kattavasta vakiovarustuksesta ja monista moderneista lisävarusteista. Navigointijärjestelmä, vakionopeuden säädin, pysäköintitutka taakse, elektroninen ESP-ajonvakautusjärjestelmä ja jopa hansikaslokeroa jäähdyttänyt ilmastointiautomatiikka olivat saatavissa jo silloin. Kuljettajan esiin kääntyvä mukiteline oli nykyisten Simply Clever -ratkaisujen edelläkävijä. Jo ensimmäisenä vuonna voimanlähteeksi tarjottiin neljää 1,4- ja 2,0-litraista bensiinimoottoria, joiden tehot olivat välillä 44 kW (60 hv) ja 85 kW (115 hv). Dieselmoottoriksi ŠKODA tarjosi kahta 1,9-litraista teholtaan 47 kW (64 hv) ja pakokaasuahdettuna 74 kW (100 hv). Ensimmäisen sukupolven FABIA COMBI -farmarista tehtiin myös PRAKTIK-henkilöpakettiautoversio. Tässä FORMAN PRAKTIK -mallin seuraajamallissa kuormatila oli kiinteästi erotettu ohjaamotilasta. Takasivuikkunoiden lasien tilalla oli korinväriset peltilevyt. Kuormatilaan päästiin käsiksi peräovesta tai oikealle puolelle asennetusta liukuovesta.
Offroad-tyyliä: FABIA Combin SCOUT-malliversio
ŠKODA toi vuosina 2007‒2013 valmistetusta toisen sukupolven FABIA Combista markkinoille myös SCOUT-malliversion. Sen keulaa ja perää sekä pyöränkoteloaukkojen reunoja ja sivuhelmoja suojasivat harmaan ja hopean väriset osat, jotka toivat ilmeeseen jykevyyttä vakiovarusteisten 16-tuumaisten kevytmetallivanteiden ohella. Sisätiloissa näkyi Škodan muiden automallisarjojen SCOUT-mallien tyyli, johon sisältyivät malliversiokohtainen istuinverhoilu ja koristelistat. 1,4 – ja 1,9-litraisten pumppusuutindieselmoottoreiden tehot olivat 59 kW (80 hv) ja 77 kW (105 hv). Bensiinimoottorit kehittivät tehoa 63 kW (85 hv) tai 77 kW (105 hv). Voima välittyi etupyörille viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai kuusivaihteisen automaattivaihteiston kautta. Saatavilla oli myös huonon tien paketti, jonka yhteydessä auton maavara oli korkeampi.
Urheiluosastolta: RS ja MONTE CARLO
ŠKODA FABIA Combilla on myös sporttinen puolensa, joka korostui erityisesti RS-versiossa. Toisen sukupolven FABIA-mallistoon ilmestyi kirjainlyhenne RS, jonka kirjaimet tulevat sanoista ”Rally Sport”. RS-versio oli saatavissa sekä hatchbackinä että COMBI-farmarina. Ulkonäössä toteutui RS-tyylin mukainen sporttisuus, joka konkretisoitui kaksoisahdetun 1.4 TSI -moottorin voimassa ja ajettavuuden erinomaisessa dynamiikassa. Mekaanisen ahtimen ja pakokaasuahtimen yhdistelmällä moottorista saatiin tehoa 132 kW (180 hv). Tässä vuosina 2010‒2014 tehdyssä tuolloisen FABIA-malliston sporttisessa mallissa oli vakiona seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. MONTE CARLO -erikoismallit ovat olleet osa FABIA COMBI -mallistoa Fabian toisesta sukupolvesta alkaen. Nämä erikoismallit ilmentävät Škodan pitkää rallihistoriaa. Niissä on urheilullinen, mustaa korostava sisustus ja Sport-alusta. Mustan sisustuksen rinnalla sporttisuus korostuu punaisilla yksityiskohdilla, urheiluistuimilla, joissa nykymallissa on integroidut pääntuet, nahkaverhoillulla Sport-ohjauspyörällä ja malliversiokohtaisilla koristelistoilla sekä lisävarusteilla.
Tilat vain suurenevat: sisätiloiltaan vallankumouksellinen FABIA COMBI
ŠKODA FABIA COMBI on jo kahdenkymmen vuoden ajan tunnettu poikkeuksellisen suurista sisätiloista. Näiden vuosien mittaan tavaratilan koko takaistuimet normaaliasennossa on kasvanut yli 100 litralla. Ensimmäisen sukupolven FABIA Combin perustavaratila oli 426 litraa, joka takaistuimet eteen kääntämällä suureni 1225 litraan. Toisen sukupolven myötä tavaratila kasvoi 480 litraan, ja takaistuimet kääntämällä tilaa oli 1460 litraa: peräti 235 litraa edeltäjämallia enemmän. Vuonna 2014 esitelty FABIA Combin kolmas sukupolvi viimeistään osoitti, että auton tilat riittävät myös viiden hengen pitemmille matkoille. Tavaratila suureni jälleen, nyt 50 litralla 530 litraan takaistuimet normaaliasennossa. Tällä tavaratilakoolla FABIA COMBI nousee keskikokoluokan farmariautojen sarjatasolle.
Lähde: News Cision