Oikea rengasvalinta näkyy päästöissä ja lompakossa – Säästöä jopa puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä

Oikea rengasvalinta näkyy päästöissä ja lompakossa – Säästöä jopa puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä

Renkaiden valinnalla on merkittävä vaikutus autoilun kokonaispäästöihin ja kustannuksiin. Renkaiden ominaisuuksissa, valmistustavoissa ja valmistajien ympäristöteoissa on eroja, joista autoilijan on hyvä ottaa selvää ennen rengaskaupoille lähtemistä.

Oikean renkaan valitseminen alentaa autoilun päästöjä ja kokonaiskulutusta. Suorin vaikutus on renkaan vierintävastuksella eli energialla, joka kuluu renkaan vieriessä tiekontaktissa. Mitä kevyemmin rengas vierii, sitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta ja synnyttää hiilidioksidipäästöjä. Sähköautoille matalampi vierintävastus tarkoittaa pitempää ajomatkaa yhdellä latauksella.  

– Vierintävastuksella on hurja vaikutus kulutukseen. A-luokan rengas oikeilla rengaspaineilla voi säästää jopa puoli litraa polttoainetta 100 kilometrillä verrattuna heikoimman vierintävastusluokan renkaaseen, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.

Autoilijan on helppo vertailla renkaiden eroja EU-rengasmerkintöjen avulla. Rengasmerkinnöistä selviää nopeasti renkaan polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja ohiajomelu. Yli 90 prosenttia Nokian Renkaiden renkaista kuuluu vierintävastukseltaan parhaisiin luokkiin.

Taloudellinen ajotapa auttaa renkaita kestämään pidempään

Rengasvalinnan ohella olennainen keino vaikuttaa oman ajamisen vaikutuksiin on taloudellinen ajotapa, jota noudattamalla voi päästä 10–20 prosentin säästöihin polttoaineen kulutuksessa. Ajamisesta voi tehdä taloudellisempaa muun muassa välttämällä tyhjäkäyntiä, ennakoimalla, suosimalla moottorijarrutuksia ja esilämmittämällä ajoneuvoa kylmällä ilmalla. Tärkeää on myös huolehtia säännöllisesti rengaspaineista.

– Taloudellisempi ajotapa auttaa myös renkaita kestämään käytössä pidempään. Renkaisiin ja auton säännölliseen huoltoon käytetty raha maksaa itseään takaisin, kun kulutus pysyy matalana. Kaikki, mikä säästää renkaita, säästää myös polttoainetta ja luontoa, Matti Morri toteaa.

Uusiutuvaa energiaa ja kierrätettyjä materiaaleja

Monelle kuluttajalle on olennaista, millainen ympäristöjalanjälki renkaan valmistuksella on. Rengasvalmistajien käytännöissä on eroja, ja autoilijan on hyvä vertailla, miten eri rengasvalmistajat huomioivat ympäristönäkökulman.

– Merkittävä osa tuotannostamme toimii uusiutuvalla energialla. Aurinkopaneelit tuottavat sähköä niin Nokian varastollamme Suomessa kuin Espanjassa uudella testikeskuksellammekin, Nokian Renkaiden innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja Teemu Soini havainnollistaa.

Nokian Renkaat on toiminut edelläkävijänä muun muassa puhtaampien öljyjen käytössä renkaanvalmistuksessa. Viimeisin innovaatio tällä polulla on Green Step -konseptirengas, jonka materiaaleista 93 prosenttia on kierrätettyjä tai uusiutuvia.

Vanhat renkaat hyödynnetään uustuotannossa

Tutkimusten mukaan maailmassa poistuu joka vuosi käytöstä jopa miljardi autonrengasta.

Mitä elinkaarensa päähän päätyneille renkaille tehdään?

– Esimerkiksi Euroopassa käytetyn autonrenkaan kierrätysaste on hyvin korkea. Renkaasta eroteltu kumi päätyy jo osittain takaisin uusrengastuotantoon. Myös esimerkiksi metallivahvikkeet on mahdollista kierrättää joko rengasvalmistukseen tai muiden teollisuudenalojen tarpeisiin, Teemu Soini kertoo.

Lisäksi Nokian Renkaat kierrättää sisäisesti kaiken tuotannossa syntyvän ylijäämän ja hukkakumin, eli tehtailla ei synny kumijätettä.

Uusiutuva raaka-aine ei lisää ympäristötaakkaa

Kierrätysmateriaalien lisäksi renkaiden valmistuksessa käytetään runsaasti uusiutuvia raaka-aineita. Uusiutuva raaka-aine tarkoittaa materiaalia, joka on saatu elävästä lähteestä, esimerkiksi puista tai kasveista. Uusiutuvat materiaalit ovat osa hiilen biopohjaista kiertokulkua, eivätkä näin osallistu suoraan kasvihuoneilmiön syntymiseen.

– Esimerkiksi renkaissa paljon käytettävä luonnonkumi saadaan kumipuusta. Tutkimme myös esimerkiksi sitä, millaisia uusiutuvia vaihtoehtoja noelle ja synteettisille kumeille renkaanvalmistuksessa voisi olla, Teemu Soini kertoo.

Soini ja Morri ovat yhtä mieltä siitä, että ympäristöteot vaativat laajaa ja monialaista yhteistyötä.

– Teollisuudenalojen välille kehittyy jatkuvasti uudenlaista kiertotaloutta. Esimerkiksi metsä- ja selluteollisuuden jätteestä voi saada raaka-aineita renkaiden valmistukseen, Teemu Soini havainnollistaa.

5 faktaa: Näin voit itse vaikuttaa

  1. Vertaile renkaiden vierintävastusta ja muita ominaisuuksia EU-rengasmerkintöjen avulla ennen renkaiden ostamista.
  2. Tutustu rengasvalmistajien tapoihin huomioida ympäristönäkökulmat renkaanvalmistuksessa.
  3. Suosi taloudellista ajotapaa. Vältä tyhjäkäyntiä, ennakoi liikenteessä, suosi moottorijarrutuksia ja esilämmitä ajoneuvoa kylmällä ilmalla.
  4. Tarkista säännöllisesti kerran kuukaudessa, että renkaidesi rengaspaineet vastaavat suosituksia. Rengaspaineiden kannattaa olla mieluummin hieman korkeammat kuin liian alhaiset.
  5. Kierrätä loppuun kuluneet renkaat asianmukaisesti.

Lähde: