Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.
–
Tämä on meille kaikille todella hyvä uutinen, sillä se vähentää
entisestään liikenteen päästöjä pääkaupunkiseudulla. Sekä
hiilidioksidipäästöt, että hiukkaspäästöt vähenevät, hanketta vetävä
HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen sanoo.
Keskeisten
toimijoiden mukanaolo BioSata-hankkeessa mahdollistaa nopean
siirtymisen biopolttoaineisiin. HSL, Stara, Neste, UPM, St1, Teboil,
Työ- ja elinkeinoministeriö Valtiovarainministeriö ja VTT sekä uusina
toimijoina Espoon ja Vantaan kaupungit. Posti on mukana seuraamassa
kehitystä. Työ-ja elinkeinoministeriö on hankkeen päärahoittaja.
Toimijat pyrkivät yhdessä mahdollisimman laajaan biopolttoaineiden
käyttöön. BioSata-tavoitteisiin olikin kirjattu, että HSL ja Stara
toimivat tiennäyttäjinä niin pääkaupunkiseudun muiden toimijoiden kuin
muidenkin kaupunkiseutujen osalta siirtymisessä hiilineutraaliin
liikenteeseen. Hanke on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean
-projektia, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön
liikkuminen.
– Kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat
merkittävässä asemassa Helsingin seudun liikenteen päästötavoitteissa.
BioSata–hankkeella voidaan nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisista
polttoaineista, kertoo hankkeen synnyttämisessä mukana olleen
Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiön toimitusjohtaja Tiina Kähö.
Korkealuokkaisten
nestemäisten biopolttoaineiden etuna on, etteivät ne edellytä uusia
ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria. Biopolttoaineiden
kohdennetulla käytöllä voidaan lisäksi alentaa lähipäästöjä. Vanhemmissa
autoissa ja työkoneissa uusiutuva diesel leikkaa hiukkaspäästöjä jopa
kolmanneksen. Parhaimmillaan biopolttoaineet alentavat koko
polttoaineketjusta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä 80–90 prosenttia
verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.
BioSata on Euroopankin
mittakaavassa merkittävä kehittyneitä biopolttoaineita edistävä hanke.
Hankkeessa tehdään myös seurantamittauksia. HSL:n pääkaupunkiseudun
liikenteessä on noin 1 400 bussia, jotka kuluttavat noin 40 000 tonnia
polttoainetta vuosittain. Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen
Staran omassa kalustossa käyttämä polttoainemäärä on noin 2 000 tonnia.
Espoon ja Vantaan autot ja työkoneet toisivat tähän lisää noin 1200
tonnia polttoaineita. Suomessa tuotetaan kaikkiaan noin 500 000 tonnia
biopolttoaineita vuodessa