Kaupunkiautoilun tulevaisuus

Voisitko kuvitella ajavasi tiellä, joka lataa sähköautosi samalla kun ajat sitä? Tai jos tarkkoja ollaan, et enää itse edes aja autoa vaan olet kertonut minne haluat mennä ja auto ohjaa itse itseään. Autonomisten autojen tullessa teille autoilu tulee muuttamaan muotoaan, nykyaikainen cruisailu tulee päätökseensä tai sille tulee aivan uusia muotoja. Autonomiset autot ovat kuitenkin vielä pitkällä tulevaisuudessa ja lataavat tietkin ovat yhtä kaukana, varsinkin jos katselee suomalaisten teiden nykykuntoa. Mutta kaupungeissa se voisi olla hyvinkin mahdollista.

Autot ja viihde

Yhteiskunnan kehitys on vähentänyt työpaikkoja vanhoilla teollisuuden aloilla, jotka ovat siirtyneet erilaisten tuotantorobottien ja automaation aikaan ja ihmisten oma vapaa-aika on lisääntynyt vuosi vuodelta, joka on lisännyt myös valinna varaa vapaa-ajan aktiviteeteille. Jos esimerkiksi haluaisit hyötykäyttää ilmaiskierroksia tänään aikuisille tarkoitetuilla nettikasinoilla, etkä olisi niitä aiemmin käyttänyt, saisit pienellä vaivalla itsellesi yli 1 000 ilmaista pelikierrosta, joilla jokaisella sinulla olisi mahdollisuus voittaa rahaa. Nettikasinot ovatkin yksi maailmanlaajuinen voittaja tässä lisääntyneessä vapaa-ajassa ja voittokulku jatkuu uusien maantieteellisten alueiden ja ihmisten päästessä länsimaalaisen elämäntyylin vapaa-ajan määrään. Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka ovat vasta tulossa siihen tilanteeseen, missä Eurooppa on ollut jo vuosia. Itseasiassa Pohjoismaissa pelataan jo niin paljon, että varsinainen pelimäärä ei enää kasva, mutta pelaajat vaihtavat pelioperaattoreita, ja tähän väliin eri nettikasinot tuovat omia tarjouksiaan esille. Ei aiemmin aikuisille ole ollut tarjolla pelibonuksia tai ilmaiskierroksia, mutta nykyinen kilpailu tarjoaa näihin mahdollisuuden.

Entä sitten nykyaikainena autoilu ja viihdekäyttö ajaessa. Kuskille ei luonnollisestikaan jää kuin ajaminen ja musiikin kuuntelu, mutta matkustajat voivat liikenteessä katsella vaikka suoratoiston kautta elokuvia tai pelata pelejä, joka suoraan autoon liitettynä tapapenkeillä tai omasta älylaitteestaan.

Itse autoilu tulevaisuudessa

Miten tulevaisuuden autoilu oikeasti järjestetään? Kehitetäänkö joukkoliikenteen mahdollisuuksia vai laitetaanko kaikille teille ruuhka- ja käyttömaksut, joilla ajetaan autoilijat joukkoliikenteen käyttäjäksi. Onko tavoitteena oikeasti rajoittaa yksityisautoilua, jos valtiolla ja kunnilla ei ole rahaa teiden hoitoon?

Vai onko tulevaisuus kuitenkin yhteiskäyttöautojen? Ne tulivat hyvällä ajatuksella, mutta nykyautoilijat eivät kuitenkaan vielä ole olleet kovin aktiivisia jakamaan ajokkiaan, mutta jonkinlaisia viitteitä olisi nähtävillä, että nuoremmille kuskeille tämä olisi kenties aivan mahdollinen vaihtoehto omalle autolle.

Suomen Neste on esimerkiksi tehnyt kyselyitä ja yhteiskäytöautoilu on selkeästi kasvava trendi Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Venäjällä, ja Moskovassa yhteiskäyttöautoja käytetään toiseksi eniten koko maailmassa. Mutta vastaavasti Tukholmassa ja esimerkiksi Pariisissa on käynyt kuin Suomessa eli yhteiskäyttö ei ole saanut tuulta purjeisiinsa.

Suomessa on myös tutkijat ottaneet oman osansa autoilukeskusteluun ja esimerkiksi pari vuotta sitten tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä kertoi että autojen täysin sähköistyminen veisi Suomessa sen 50 vuotta ja tämä tarkoittaisi käytännössä noin 10% lisäystä vuotuiseen sähkönkulutukseen. Professorri ei pitänyt epärealistisena myöskään vuoden 2017 hallituksen tavoitetta, jonka mukaisesti Suomessa olisi vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa ja tämä tavoite sisältyy itseasiassa hallituksen energia- ja ilmastostragiaankin, jossa yksi iso asia ovat liikenteen päästöt.

Millainen on oma kantasi nykyiseen autoiluun ja kuinka käytämme autoja? Onko meillä Suomen teillä liikaa autoja, vai ovatko ne vain liian vanhoja, vai pitäisikö Suomessa nyt oikeasti alkaa panostaa entistä toimivimpaan julkiseen liikenteeseen- Tampereelle on tulossa raitiovaunuliikenne, Espooseen tuli metro – ainakin joissain osissa Suomea julkista liikennettä kehitetään oikein teoin, entäpä uudet rautatiet? Kehitetäänkö olemassa olevaa rataverkkoa vai lisätäänkö raiteita? Nämä kaikki ovat isoja valtionhallinnon kysymyksiä, joihin ei saada nopeita vastauksia.