- Digitaalisten OLED-valojen debyytti Audi Q5 -mallissa
- Laajennetuilla segmenteillä uutta muotoilumahdollisuuksia takavaloihin
- Etuina homogeenisempi valojakauma, energiansäästö, kompakti koko, turvallisuus ja personointimahdollisuudet
Uudistuneessa Audi Q5 -mallissa esiteltiin ensimmäistä kertaa uuden sukupolven valoteknologiaa edustavat digitaaliset OLED-valot. Audi oli orgaanisilla puolijohteilla eli OLED-teknologialla toteutettujen valojen edelläkävijä jo vuonna 2016 ja nyt digitalisaatio avaa uuden aikakauden. Uusi teknologia lupaa parantaa liikenneturvallisuutta ja siinä on ensimmäistä kertaa personoitavat valokuviot takavaloissa.
”Ajovaloteknologia on kehittynyt Audeissa viime vuosikymmeninä nopeasti, mutta olemme kehittäneet määrätietoisesti myös autojen takavaloja ja olemme ensimmäisenä valmistajana digitalisoimassa ne”, kertoo Audin OLED-teknologian projektipäällikkö Werner Thomas.
Miksi Audi keskittyy OLED-teknologiaan?
OLED-valonlähde säteilee valoa tasaiseti, kun taas tavalliset ledit ovat pistemäisiä puolijohdekiteitä. Rakenteen ansiosta OLED-valojen valo on erittäin tasaista, homogeenistä, niitä voidaan himmentää portaattomasti ja valojen kontrasti on suuri. Valopinta voidaan jakaa erittäin lähellä toisiaan sijaitseviin segmentteihin, joiden valotehoa voi hallita erikseen. OLED-tekniikalla toteutetuissa valoissa ei tarvita heijastimia, optisia kuituja tai muuta optiikkaa, joten niillä voidaan toteuttaa erittäin tehokkaita, kevyitä ja litteitä valoja. Tämä antaa suunnittelijoille huomattavia vapauksia.
OLED-valoelementti on vain millin paksuinen, kun perinteiset led-ratkaisut vaativat syvyyssuunnassa 20–30 mm tilaa. Yhtä tasainen valokenttä saavutetaan OLED-tekniikalla merkittävästi pienemmällä energiantarpeella verrattuna perinteisiin ledeihin. Audin tuotantomalleissa OLED-teknologiaa nähtiin ensimmäisen kerran Audi TT RS:n takavaloissa vuonna 2016. Tähän saakka Audeissa on käytetty enimmillään neljää erikseen ohjattavaa, kompleksista valaistussegmenttiä, joilla on voitu toteuttaa tarkasti halutunlainen valaistus.
Mitä etuja Audin uudet digitaaliset OLED-valot tarjoavat?
Uusimmissa ratkaisuissa voidaan käyttää entistä suurempaa määrää erikseen ohjattavia, vapaasti aktivoitavia ja kirkkaudeltaan erilaisia valosegmenttejä. Audi Q5:ssa käytetään tällä hetkellä kolmea kuuden yksikön osiota, eli 18:aa segmenttiä takavaloumpiota kohden. Tarkkuus ja muunneltavuus tarjoavat valosuunnittelijoille runsaasti mahdollisuuksia käyttämällä kuitenkin vain yhtä valolaitteistoa. Digitaaliset OLED-valot valinneet Audi Q5 asiakkaat voivat nyt valita autoa ostaessaan takavalojen tyylin kolmesta eri valokuviovaihtoehdosta, jonka lisäksi Audi drive select -järjestelmän Dynamic-ajotilalla on vielä oma valokuvionsa. Kaiken tämän lisäksi ”coming home/leaving home”-valoanimaatiot tarjoavat näyttäviä efektejä, unohtamatta tietenkään dynaamisia suuntavilkkuja.
Miten digitaalinen OLED-teknologia eroaa perinteisestä OLED-teknologiasta?
”Tähän asti olemme hyödyntäneet OLED-segmenttejä Audi TT RS:n ja Audi A8:n valokuvioiden suunnittelussa. Audi Q5:n myötä tämä on muuttunut: nyt takavalot muuttuvat eräänlaiseksi auton ulkoiseksi näytöksi. Tämä tarjoaa meille aivan uusia mahdollisuuksia paitsi valojen suunnitteluun myös valokuvioiden personointiin, viestintään auton ulkopuolelle ja turvallisuutta parantaviin ratkaisuihin”, kertoo OLED-teknologian projektipäällikkö Werner Thomas.
Vuosi 2020 merkitsee siis uutta aikakautta: yksinkertaisten signaalien lisäksi valoilla voidaan välittää myös monenlaista muuta tietoa.
Miten digitaaliset OLED-valot parantavat liikenneturvallisuutta?
Audi on ottanut uudistuneessa digitaalisilla OLED-takavaloilla varustellussa Audi Q5:ssa käyttöön uuden etäisyysanturiin perustuvan toiminnon. Kun toinen tienkäyttäjä lähestyy pysähtyneenä olevaa Audi Q5 -mallia takaapäin alle kahden metrin päähän, syttyvät Audi Q5:n kaikki OLED-valosegmentit. Valot palautuvat aiempaan tilaan kun Audi Q5 lähtee jälleen liikkeelle. Tämä on vain yksi esimerkki Car2X-kommunikoinnista. Tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön myös erilaisia ennalta määriteltyjä varoitusmerkkejä, jos sellaiset hyväksytään lainsäädännössä.
Ensimmäisten dynaamisten vilkkujen kehittäminen ja hyväksyminen tieliikennekäyttöön ovat hyvä esimerkki Audin tehokkaasta yhteistyöstä viranomaisten kanssa. Kehittäjät esittelevät mahdollisia teknologioita ja mukauttavat niitä tarpeen mukaan, mikä helpottaa uusien ideoiden ja konseptien homologointia ja hyväksymistä. Audi myös huomioi digitaalisten OLED-valojen kehitystyössä sen, että ne voitiin hyväksyä liikennekäyttöön uudenlaisesta toteutuksesta huolimatta. Näin tiet ovat turvallisempia Audin valoteknologian ansiosta.
Miten valojen kehitys jatkuu?
Jatkossa on mahdollista, että yhdessä takavalossa on selvästi useampia valosegmenttejä, mikä mahdollistaa valokuvion paremman personoinnin. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että muille tienkäyttäjille voidaan näyttää valoilla varoituksia vaaratilanteista, kuten liukkaasta tiestä tai liikenneruuhkaan pysähtyneestä jonosta.
Lähde: News Cision