Testiajossa aivan uusi Peugeot 408

Kävimme koeajamassa tätä lehteä varten Vihdin Autotalossa myynnissä olevaa Peugeot 408 Allure Pack Hybrid 225 EAT8-automaattia. Peugeot tuli Suomen markkinoille tilattavaksi viime vuoden loppupuolella ja ensimmäiset autot saapuivat maahan alkuvuodesta.

Peugeot 408 on ns. fastback automalli, eli siinä on perinteisen sedanin ajoasento, katumaasturin maavara (189 mm), 4,7 metrin pituus ja todella riittoisa takatila, jonne mahtuu kevyesti parit golfvarusteet, tai vaikkapa koko perheen viikonlopun ostoskassit.

Ladattava hybrid

Peugeot 408 on viisiovinen, viistoperäinen nykyauto, missä on tilaa kuin farmarissa, ja joka oli koeajon mukaan todella hauska auto ajaa. Kuskille on tarpeeksi säätövaihtoehtoja oman asennon löytämiseksi ja kaikki kuskin tarvitsemat hallintavälineet ovat saatavilla loogisesti – tarkoittaen, että mikäli on ajanut jotain nykyaikaista hybrid-autoa, löytää myös tämän auton tarvittavat asiat nopeasti ja kohtuullisen helposti. Ajoasennon saaminen itselle sopivaksi ei vaatinut liikoja.

Koeajo mallissa oli 225 hevosvoimaa, mutta auto on saatavilla myös 180 hv-versioisen 1,6 litraisena bensaturbona. Auton äänentoisto oli positiivinen yllätys, ja peruutus ja parkkikameran tarkkuus oli parasta a-luokkaa. Myös autossa oleva digitaalinen mittaristo oli oivasti sijoitettu ja kaikki tarpeellinen info oli nähtävillä, eikä esimerkiksi ratin takana piilossa.

Ajettavuudeltaan auto oli aivan huippuluokkaa. Testasimme niin sähkö-, hybridi- kuin sporttiajomoodeja eri tiepätkillä todetaksemme, että auto on helppo ajaa, joskin ratin uudenlainen design vaati hetken tottumisen. Auton takalasi on auton aerodynaamisesta muotoilusta johtuen kenties pienehkö, mutta kuitenkin riittävä siitä ulos näkemiselle, ja parkkeerausvaiheessa tulee kuitenkin monesti ensisijaisesti käytettyä 180° teräväpiirtoista kamerakuvaa auton 10-tuumaiselta näytöltä.

Autossa on siis peruutuskameran lisäksi myös 360° kamera, jossa 4 teräväpiirtokameraa (edessä, takana ja sivuilla) ja yhdeksän tutkaa, jotka tekevät omalta osaltaan ajamisesta ja parkkeeraamista entistä turvallisempaa. Lisäksi autosta löytyy myös aktiivinen vakionopeussäädin, night vision-pimeänäköavustin, pitkän kantaman katvehälytin sekä risteävän liikenteen varoitin.

Autosta löytyy myös puoliautomaattinen kaistanvaihto auttaa kuljettajaa ohittamaan edellä olevan ajoneuvon ja palaamaan takaisin kaistalleen (70–180 km/h), sekä ennakoiva nopeuden suositus ehdottaa kuljettajaa sopeuttamaan ajonopeutensa (kiihdytys/hidastus) nopeusrajoitusten mukaan.

Ajovaloihin käytetty Matriisi-LED-teknologia mahdollistaa todella matalan valomuotoilun sekä erinomaisen valotehon. Ajovalot luovat uuden 408:n ilmeen, joka on selkeästi Peugeotia. Valoilme ulottuu alas asti kahden torahampaan muotoisen led-päiväajovalon avulla, jotka lävistävät etupuskurin.

Auto on mielestämme hyvän näköinen ja se on saatavilla kuudessa eri värissä.

Lataushybridi

Peugeot 408 lataushybridissä on vakiona 7,4 kW sisäinen ajoneuvolaturi, mikä tarkoittaa kotitalouspistorasiasta ladattuna täyttä latausta 7,5 tunnissa ja 7,7 kW teholla (1x32A) täyteen latautumista vajaassa kahdessa tunnissa. Ja koska kyseessä on hybridiauto, ottaa 408 talteen jarrutusenergian niin jarrutuksen kuin vahdin hidastumisen aikana.

Koeajon ensimmäisessä osiossa ajoimme sekä yli 80 km/h alueella, että mutkikkaampaa tietä. Tässä koeajossa kulutus oli maltillinen 3,0 l/100km tai 16,8 kWH/100 km ja ajostamme 60 % oli päästötöntä ajoa.

Auton tilat

Peugeot 408 on tilava auto. Siinä on tilaa niin kuljettajalle, kuin takapenkin matkustajille sekä kuljetettaville tavaroille. Tavaratila on myös reilun kokoinen 536 litrallaan, tilaa voi kasvattaa selkänojat kaatamalla peräti 1 611 litraan.

Tämä Vihdin Autotalolle saatu Peugeot-edustus lisääkin koeajovalikoimaamme tulevina vuosina sopivasti. Jatkossakin tulemme tasaisesti hakemaan koeajoon paikallisten autoliikkeiden edustamia autoja. Tämä Peugeot 408 on varmasti kokeilemisen arvoinen auto, eikä ihme, että se pärjää omassa luokassaan hyvin kilpailijoidensa vertailussa.