BMW iX3 on jo BMW:n viidennen sukupolven sähköauto, jossa sähkömoottori ja korkeajänniteakku on uusittu täysin. Auton toimintamatka on pidentynyt entistä tehokkaamman akun ansiosta.
BMW iX3 on ensimmäinen täysin sähköinen Sports Activity Vehicle -auto (SAV), jonka tuotanto käynnistyy ensi vuonna. Päästötön auto sopii erinomaisesti jokapäiväiseen ajoon.
Auton viidennen sukupolven BMW eDrive -voimansiirrossa sähkömoottori, elektroniikka ja vaihteisto on tuotu yhteen, minkä ansiosta voimansiirtotekniikka vie aiempaa vähemmän tilaa ja painaa vähemmän. Akkujen litteän muotoilun vuoksi ne eivät vie tilaa matkustajilta tai tavaratilasta.
Moottorin tehon ja voimansiirron painon suhde on noin 30 prosenttia parempi kuin edellisessä sukupolvessa. Uusi voimansiirto tulee vuodesta 2021 alkaen myös BMW i4- ja BMW iNEXT -malleihin.
BMW iX3:n sähkömoottorin enimmäisteho on 210 kW/286 hv. 400 Nm:n maksimivääntö mahdollistaa rivakan kiihdytyksen.
Auton toimintamatka on jopa 440 kilometriä lakisääteisen WLTP-testisyklin mukaan ajettuna, kun akkujen nettokapasiteetti on 74 kWh. Segmentissään BMW iX3:n tehonkulutus on ainutlaatuisen alhainen, vain 20 kWh sadalla kilometrillä.
BMW on kehittänyt itse viidennen sukupolven voimansiirron, minkä lisäksi sähkömoottori ja auton suurjänniteakut valmistetaan yhtiön omissa tuotantolaitoksissa. Näin BMW voi taata kaikkien komponenttien laadun ja vaikuttaa niiden ominaisuuksiin aina kunkin autokonseptin ja käyttösegmentin mukaan.
BMW on onnistunut ensimmäistä kertaa toteuttamaan sähkömoottorin käyttämättä harvinaisia maametalleja. Akkujen valmistuksessa on pystytty vähentämään koboltin käyttö kolmannekseen entisestä määrästä.
BMW iX3 on virstanpylväs valmistajan sähköistymisstrategiassa. Ensi vuonna X3:sta on saatavana bensiini-, diesel-, pistokehybridi- ja täyssähköversiot. BMW pyrkii näin huomioimaan asiakkaidensa erilaiset tarpeet maailmanlaajuisesti sekä vähentämään hiilidioksidipäästöjä.
Sähköautojen ekologisen jalanjäljen suuruutta on kyseenalaistettu erityisesti markkinoilla, joissa kestävästi tuotettua sähköenergiaa ei ole saatavilla. BMW:n sähkömallistossa autojen koko elinkaaren (raaka-aineiden hankinta, valmistus, ajamiseen kuluva energia, auton kierrättäminen elinkaaren lopussa) hiilidioksidipäästöjen on oltava selvästi vastaavia polttomoottoriautoja pienempiä.
BMW iX3-mallin hiilidioksidipäästöt koko elinkaaren ajalta jäävät yli 30 prosenttia pienemmiksi BMW X3 sDrive 20d -malliin verrattuna eurooppalaisella keskivertosähköllä. Jos sähköauto ladataan kestävästi tuotetulla energialla, ero sähköauton hyväksi on noin 60 prosenttia.