Uusi S-MAX Hybrid itselataava hybridi tarjoaa tyyliä, tilaa, käytännöllisyyttä ja urheilulliset ajo-ominaisuudet. Mallin CO2 -päästöt (WLTP) ovat yli 10 prosenttia pienemmät kuin vastaavassa EcoBlue-dieselmallissa. 1 Itselataavan hybridijärjestelmän ansiosta sähköinen ajo on mahdollista ilman latauskaapelia.
VANTAA 9.2.2021 – Fordin sähköistettyjen autojen valikoima laajenee uusien S-MAX Hybrid ja Galaxy Hybrid itselataavien hybridimallien tullessa Euroopan markkinoille. Galaxy ei kuulu Suomen myyntivalikoimaan.
”Olemme iloisia, että voimme tarjota S-MAXin nyt myös hybridimallina. Auto on entistä polttoainetaloudellisempi, ja tarjoaa yhtä paljon tilaa ja monikäyttöisyyttä kuin dieselmallit. Malli sopii varmasti monen suomalaisen perheen tarpeisiin,” toteaa Juuso Asp, myyntijohtaja, Oy Ford Ab.
Uuden S-MAX Hybridin voimansiirto koostuu 2,5 litran Atkinson-bensiinimoottorista, 1,1 kWh litiumioniakusta ja sähkömoottorista yhdistettynä Fordin uusimman sukupolven power-split -automaattivaihteistoon. Edistyksellisen ja hienostuneen voimansiirron ansiosta omistajat voivat nauttia vaivattomasta ajamisesta, ja samalla vähentää hiilidioksidipäästöjä. Sähkömoottoria käytetään parantamaan polttoainetaloudellisuutta tai tuottamaan lyhytkestoista täyssähköistä ajoa.
Akku latautuu automaattisesti bensiinimoottorin avulla tai hyödyntämällä jarrutusenergiaa jarrutettaessa ja moottorijarrutuksen aikana. Koska autoa ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, S-MAX Hybrid on erinomainen valinta perheiden tarpeisiin – aina valmiina tarjoamaan sähköisen ajokokemuksen nopeallakin aikataululla.
Tyylikäässä S-MAX Hybridissä urheilullinen tyyli yhdistyy käytännöllisyyteen ja monikäyttöisyyteen. Taittuvat toisen ja kolmannen rivin istuimet mahdollistavat istuinten ja säilytystilan järjestelyn monin eri tavoin. Kaikki takapenkit alas taitettuina auton tavaratila on jopa 2200 litraa. 2 Suomessa myynnissä olevan seitsemänpaikkaisen mallin vetokyky on 1560 kg.3
Ford S-MAX Hybrid itselataava hybridi on saatavana Suomessa Trend, Titanium ja ST-Line -mallina, joissa kaikissa on kattava vakiovarustetaso. Hinnat alkavat 44 836,08 eurosta. Mallin myynti on käynnistynyt ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen kevään aikana.
Sähköä ilman kaapeleita
Uuden S-MAX Hybridin 60-kennoinen litiumioniakku on sijoitettu törmäyksiä kestävään, vedenpitävään rakenteeseen tavaratilan lattian alle.
1,1 kWh akussa käytetään nestejäähdytystä, mikä mahdollistaa akkukennojen pakkaamisen tiiviiseen pakettiin. S-MAXin pakoputket on sijoitettu akun molemmin puolin, mikä osaltaan edesauttaa akun sijoittamista lattian alle niin, ettei se vie tilaa matkustamosta tai tavaratilasta. Rakenteen ansiosta S-MAXiin voi lastata lähes metrin korkuiset ja takapyörien koteloiden väliin yli metrin levyiset esineet. Kaikkien seitsemän istuimen ollessa käytössä tavaratilan koko on 285 litraa. 2
Sähkömoottori tuo S-MAXiin erittäin hienostuneet ajo-ominaisuudet. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä käyttää akun lataamiseen jopa 90 prosenttia energiasta, joka tavallisesti menetetään jarrutuksessa. Voima lähetetään sähkömoottorille, joka voi käyttää etupyöriä itsenäisesti lähdettäessä pysähdyksestä äänettömästi liikkeelle. Sähkömoottoria voidaan käyttää myös lyhytkestoiseen täyssähköiseen ajamiseen. Akun nestejäähdytyksen ansiosta tuuletinta ei tarvita, mikä alentaa matkustamon melutasoa.
Sähkömoottori avustaa polttomoottoria, mikä vähentää kulutusta ja tekee itselataavasta hybridistä on houkuttelevan vaihtoehdon dieselmallille. S-MAX Hybridin kulutus on alkaen 6,4 l/100 km ja CO2-päästöt 146-147 g/km (WLTP). 4
Autossa on tehoa 190 hv, ja se kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 9,8 sekunnissa. Pehmeä, lineaarinen kiihtyvyys korostaa S-MAXin urheilullista luonnetta, ja uusittu moottorigeneraattori huolehtii saumattomista vaihdoista sähkö-, hybridi- ja bensiinimoottorin välillä.
Fordin kehittämä power-split -vaihteisto säätää moottorin kierroslukua automaattisesti vaihteiden vaihdon mukaan. Vaihde valitaan tyylikkäällä ja ergonomisella pyöritettävällä valitsimella. Vaihteistossa on lisäksi ajomukavuutta lisäävä ominaisuus, joka tehostaa moottorijarrutusta hinattaessa tai jyrkissä alamäissä tehostaen näin jarrutusenergian talteenottoa. Seitsemänpaikkaisen S-MAX Hybridin vetokyky on 1560 kg. 3
Vaivatonta ajamista ja matkustusmukavuutta
Polttoaineen kulutusta ja energiatehokkuutta voi seurata ja parantaa 10-tuumaisen digitaalimittariston näytöllä näkyvien tietojen avulla. Jarruassistentti rohkaisee vaiheittaiseen jarruttamiseen, mikä auttaa palauttamaan akulle enemmän virtaa. EV-assistentin (EV Coach) avulla on puolestaan helppo havaita, milloin käytössä on sähkö- tai hybridimoottori.
S-MAX Hybridin vakiovarusteisen FordPass Connect -modeemin avulla matkustajat voivat nauttia yhteysominaisuuksista myös matkan aikana. Modeemi jakaa WiFi-yhteyden enimmillään 10 laitteelle 5 . Verkkoyhteyden ansiosta matkojen suunnittelu nopeutuu ja matkat helpottuvat navigointijärjestelmään sisältyvien Live Traffic -liikennepäivitysten avulla. 6
Modeemin yhteysominaisuudet mahdollistavat tiettyjen toimintojen – esimerkiksi ovien lukitus ja avaus, auton tilan tarkistaminen ja sen paikantaminen – käyttämisen etänä FordPass-mobiilisovelluksen kautta 7 sekä Paikalliset vaaratilanteet -teknologian, jonka avulla kuljettajat saavat tiedon edessä olevista mahdollisista vaaratilanteista jo ennen kuin ne ovat näkyvissä. 8
Pitkillä matkoilla lisämukavuutta tuovat myös valinnaisvarusteena Trend- ja Titanium-malleihin saatavat etumatkustajien ergonomiset 18-suuntaisesti säätyvät istuimet. Istuimilla on AGR-sertifikaatti ja lääkärit ja fysioterapeutit suosittelevat niitä.
Kaikissa toisen rivin istuimissa on Isofix-kiinnikkeet. Lisäksi toisen ja kolmannen rivin istuimet voi taittaa erikseen tavaratilassa olevaa nappia painamalla.
# # #
1 S-MAX Hybrid 190 hv – CO2 -päästöt 146-147 g/km WLTP vs. S-MAX 2,0 EcoBlue-diesel 190 hv FWD automaattimalli: CO2-päästöt 165-168 g/km WLTP.
2 Kuorma- ja tavaratilakapasiteetti on rajoitettu painon ja painonjakauman mukaan.
3 Vetokykyyn vaikuttaa kuorma, automalli, varusteet ja matkustajien määrä. Ilmoitettu vetokyky on maksimiarvo ajoneuvon lähtiessä liikkeelle bruttopainolla 12 prosenttia merenpinnan yläpuolella. Kaikkien mallien suorituskyky ja taloudellisuus vähenevät hinattaessa kuormaa.
4 S-MAX Hybrid CO2-päästöt 146-147 g/km ja polttoaineen kulutus alkaen 6,4 l/100 km WLTP vakiorenkailla.
Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.
5 Ominaisuus pitää aktivoida.
6 Live Traffic -ominaisuus vaatii erillisen maksullisen tilauksen maksuttoman kauden jälkeen.
7 FordPass-sovellus on yhteensopiva Apple ja Android -älypuhelimissa ja on ladattavissa Apple App Store ja Google Play sovelluskaupoista.
8 Kuljettajaa avustavat ominaisuudet lisäävät turvallisuutta, mutta eivät korvaa kuljettajan huomiokykyä, tilanneharkintaa ja ajoneuvon hallintaa.
Lähde: MyNewsDesk
Muut mielenkiintoiset aiheet muualta: 5G-verkko