- Mercedes-Benzillä yli 20 prosentin markkinaosuus Suomen pakettiautoista
- Mercedes-Benzin pakettiautovalmistus ylitti seitsemän miljoonan rajan
- Tobias Sigerstad Veho-konsernin kuorma- ja linja-autojen maahantuonnin johtajaksi
- Mercedes-Benz tehostaa uusioraaka-aineiden ja hiilettömän teräksen hyödyntämistä
- Mercedes-AMG GT Track Series: 55 auton rajoitettu sarja, mutta rajoittamaton suorituskyky
- Lähikuvassa urheiluautoklassikko: Mercedes-Benz W 25 Avus vuodelta 1937
Mercedes-Benzillä yli 20 prosentin markkinaosuus Suomen pakettiautoista
Mercedes-Benzin pakettiautomallit Citan, Vito ja Sprinter ovat alkuvuoden aikana tehneet Suomessa historiallisen kovaa tulosta. Mercedes-Benz on tammi-maaliskuussa noussut kotimaisen pakettiautomyynnin ykkösmerkiksi 642 auton ensirekisteröinnillä. Tämä tarkoittaa 21,5 prosentin osuutta maassa alkuvuoden aikana reksiteröidyistä 2988 uudesta pakettiautosta. Mercedes-Benzin perässä tulevat Volkswagen (15,9 %) ja Toyota (14,1 %). Myydyin Mercedes-malli on Vito (471 kpl), jota seuraavat Sprinter (138) ja Citan (24).
Mercedes-Benzin pakettiautovalmistus ylitti seitsemän miljoonan rajan
Mercedes-Benz Vans saavutti maaliskuussa uuden rajapyykin, kun tuotantolinjoilta valmistui jo 7. miljoonas nykymallistoon kuuluva pakettiauto. Täyssähköisen eSprinter-mallin tilaaja oli Saksissa toimiva Tauben perheleipomo, joka käyttää autoa tuotteidensa lähipäästöttömään jakeluun asiakkailleen. Nykyisen Citan-, Vito- ja Sprinter-malliston sekä niiden sähköisten versioiden laskenta alkaa vuodesta 1992, mutta ensimmäisen tähtikeulaisen hyötyajoneuvon juuret ulottuvat aina vuoteen 1896 saakka.
Ensimmäisen sukupolven Sprinter esiteltiin vuonna 1995 ja eSprinter 2019. Se soveltuu täydellisesti myös Tauben leipomon kaltaiseen jakelukäyttöön: korkeakattoisen version sallittu kokonaispaino on 3500 kiloa, ja integroidun pikalatausjärjestelmän ansiosta akku täyttyy 10–80 prosenttiin vain 25 minuutissa. Vuonna 2021 Mercedes-Benz toimitti asiakkailleen kaikkiaan 215 000 Sprinteriä eri versioina.
Tobias Sigerstad Veho-konsernin kuorma- ja linja-autojen maahantuonnin johtajaksi
Tobias Sigerstad, 46, on nimitetty Veho-konsernin kuorma- ja linja-autojen maahantuonnin johtajaksi ja Ruotsissa toimivan Veho Import AB:n toimitusjohtajaksi 1.7.2022 alkaen. Samasta päivästä alkaen Veho-konsernissa kuorma- ja linja-autojen sekä henkilö- ja pakettiautojen maahantuonti jaetaan kahteen erilliseen toimintoon. Sigerstad ottaa hoitaakseen kuorma- ja linja-autojen maahantuonnin Suomessa ja Virossa sekä kuorma-autojen maahantuonnin Latviassa, Liettuassa ja Ruotsissa. Andres Aguraiuja jatkaa henkilö- ja pakettiautojen maahantuontitoimintojen johtajana.
Tobias Sigerstad siirtyy Vehon palvelukseen Volvo Groupista, jossa hän on viimeksi työskennellyt Perussa Volvo Group Peru SA:n toimitusjohtajana. Aiemmin hän työskenteli Volvo Truck Centerin johtajana Tukholmassa. Hänellä on myös aikaisempaa kokemusta useista johtotehtävistä Scanialla.
Mercedes-Benz tehostaa uusioraaka-aineiden ja hiilettömän teräksen hyödyntämistä
Mercedes-Benz pyrkii yhä suljetumpaan raaka-aineiden ja hyödykkeiden kiertoon osana Ambition 2039 -strategiaansa. ”Aiomme nostaa uusioraaka-aineiden osuuden henkilöautomallistomme valmistuksessa keskimäärin 40 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana”, tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer lupaa.
Keinoja lupauksen täyttämiseksi on hiljattain esitelty VISION EQXX -konseptimallissa. Esimerkiksi kaapeli- ja johtosarjojen suojia ja kuoria valmistetaan UBQ-muovimateriaalista, jonka raaka-aine on peräisin lajittelemattomasta kotitalousjätteestä. Jo ensi vuodesta lähtien Mercedes-Benz aikoo käyttää autojen sisutusmateriaalina vain sellaista aitoa nahkaa, joka on tuotettu tieukkojen eläinten hyvinvointia säätelevien kriteerien mukaisesti ja joka ei edistä metsäkatoa. Lisäksi saatavana on aina ympäristöä säästävä tekonahkavaihtoehto, jossa raaka-aineena hyödynnetään esimerkiksi kaktuskuitua.
Kolmas askel vuodesta 2025 alkaen on lähes täysin hiilivapaan teräksen käyttö korirakenteissa. Teräksen tuotannossa hyödynnetään vetyä hiilivoiman asemasta. Tätä tarkoitusta varten Mercedes-Benz on hankkinut osuuden ruotsalaisesta H2 Green Steel -yhtiöstä. Ensimmäiset hiilivapaat koriosat ja -komponentit valmistuvat jo tänä vuonna Mercedes-Benzin ja teräsyhtiö SSAB:n yhteistyönä.
Mercedes-AMG GT Track Series: 55 auton rajoitettu sarja, mutta rajoittamaton suorituskyky
Mercedes-AMG juhlii AMG:n 55-vuotista historiaa unohtumattomalla autouutuudella, jota valmistetaan ainoastaan 55 kappaleen rajoitettu sarja. Tulokas perustuu Mercedes-AMG GT Black Series -malliin, mutta on nyt saanut nimekseen Track Series. Kyseessä on kaikkien aikojen tehokkain (yksityis)asiakkaille myytävä automalli Mercedes-AMG:n historiassa, jonka ostohintaan lisäksi sisältyy eksklusiivisia rata-ajopäiviä sekä tapahtumia vain tämän automallin asiakkaille.
Suorituskykyä kuvaavat luvut puhuvat puolestaan. Auton 4-litrainen V8-biturbomoottori kehittää 580 kW (734 hv) tehon ja 850 Nm:n väännön. Voimansiirrosta huolehtii AMG:n 6-vaihteinen kilpavaihteisto varustettuna mekaanisella itselukittuvalla tasauspyörästön lukolla. Alumiini- ja teräsrakenteisen, vain 1400 kiloa painavan auton ohjaamorakenne on vahvistettu hiilikuidulla FIA-standardien mukaisesti ja varustettu palosammutusjärjestelmällä. Varusteluun kuuluvat esimerkiksi AMG Traction Control ja kilpakäyttöön suunnitellut ABS-jarrut – kummassakin 12 säätötasoa – sekä Race start -starttijärjestelmä. Polttoainetankin tilavuus on 120 litraa. Rengaskoko edessä on 325/660-18 ja takana 325/705-18. Auton veroton hinta (Saksassa) on 369 000 euroa.
Lähikuvassa urheiluautoklassikko: Mercedes-Benz W 25 Avus vuodelta 1937
Mercedes-Benz osallistui 85 vuotta sitten Berliinissä autokilpailuun kolmella äärimmäisen virtaviivaiseksi muotoilulla urheiluautolla, jotka saavuttivat aikanaan käsittämättömän suorituskyvyn. Mercedes-Benz W 25 Avus ylsi peräti 380 kilometrin huippunopeuteen, ja vielä Avus-radan jyrkkään pohjoiskaarteeseen tultaessakin vauhtia oli jäljellä lähes 370 kilometriä tunnissa. Kilpailussa, joka ajettiin 30.5.1937, yksi autoista oli varustettu 5,6 litran 12-sylinterisellä MD 25 DAB -moottorilla. Kahdessa muussa autossa käytettiin 5,7-litraista 8-sylinteristä M 125 F -voimanlähdettä.
Pääkilpailun voitti Mercedeksellään Hermann Lang, ja muissa lähdöissä Manfred von Brauchitsch ja Rudolf Caracciola ajoivat vuorollaan voittoihin. von Brauchitschin käyttämä auto on nyt sillä Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa järjestetyssä erikoisnäyttelyssä, jossa huomio kiinnittyy erityisesti auton aikaansa edellä olevaan aerodynamiikkaan ja kuljettajan ajo-oloihin. Hopeanharmaan auton pyörät on kapseloitu piiloon, mutta huoltotoimenpiteitä varten pyöräsuojat voitiin avata. Kuljettajasta puolestaan näkyivät ulos ainoastaan kypärä ja silmät, sillä kisan ajaksi ohjaamo suljettiin täysin kuomulla ilmanvastuksen pienentämiseksi.
Lähde: Mercedes-Benz