Kamuxin myymälöissä on huomattu kiinnostuksen lisääntyneen ladattavia hybridiautoja kohtaan. Kamux Espoo Niittykummun myymälävastaava Matias Niemelä paljastaa, mitä asiakkaat haluavat nyt niistä tietää.
”Kiinnostus vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ylipäätään on nousussa, hybridit mukaan lukien. Kuitenkin edelleen valtaosa myydyistä käytetyistä autoista on bensiini- ja dieselautoja, mikä toki on helppo ymmärtää, sillä koko Suomen autokannasta hybridien osuus on vasta noin prosentin luokkaa. Hybridit kiinnostavat nykyään kaikenlaisia asiakkaita, koska valikoimaa on runsaasti pienistä Toyota Yariksen kaltaisista näppäristä autoista keskiluokan ”järkeviin” autoihin, kuten vaikkapa Toyota Auris tai VW Golf ja siitä eteenpäin erikokoisiin katumaastureihin, kuten vaikkapa Toyota RAV-4, Volvo XC 90 ja Mitsubishi Outlander.”
Työssään Niemelä on myös huomannut, että hybrideistä kiinnostuneiden asiakkaiden kohdalla samat asiat toistuvat kysymyksissä.
”Asiakkaita kiinnostaa, miten paljon kilometrejä taittuu latauksella ja millä tahdilla auto kuluttaa sitten bensiiniä tai dieseliä sen jälkeen. Karkea nyrkkisääntö on, että hybridiautolla sähköllä taittaa noin 40 kilometriä. Eri merkeissä ja malleissa on kuitenkin eroja, ja kilometrimäärä vaihtelee 30-60 kilometrin välillä. Ajotavalla ja -nopeudella, ajon luonteella sekä sääolosuhteilla on paljon vaikutusta lopulliseen toteutuneeseen kilometrimäärään. Kaupunki-, moottoritie- tai muu maantieajo kuluttavat eri tavalla sähköä. Hybridiauton bensiinin tai dieselin todellinen kulutus riippuu sähkön käytöstä ja riittävyydestä ajoissa. Jos auton kulutukseksi on ilmoitettu vaikkapa 1,5 l / 100 km, niin ajettaessa vain puolet matkoista sähköllä, kulutus saattaa todellisuudessa olla kaksin- tai kolminkertainen. Mitä vähemmän lataa, sitä isompi todellinen polttoaineen kulutus”, Matias Niemelä kertoo.
Hybrideissä on ostajan näkökulmasta tiettyjä etuja sähköautoon verrattuna
Kamuxin toteuttaman Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan hybridi- ja sähköteknologian harkitseminen käytetyn auton kaupassa on kasvattanut kahden viime vuoden aikaan suosiotaan etenkin naisten ja nuorten aikuisten eli 25–34-vuotiaiden keskuudessa.
Niemelä näkee mahdollisena sen, että nyt hybridejä hankkivat siirtyvät myöhemmin sähköautoihin.
”On ehkä havaittavissa vaiheittaisuutta ainakin ajatuksen tasolla: hybridi ensin, sitten ehkä vasta sähköauto. Tosin hinnalla on tässä iso merkitys, sillä sähköautot ovat varsin kalliita edelleen”, Niemelä pohtii.
”Hybrideissä on kuitenkin ostajan näkökulmasta tiettyjä etuja sähköautoon verrattuna. Hybrideissä on mukavasti valikoimaa, malleja ja eri hintaluokkia verrattuna sähköautoihin. Jos arjessa ajaa enimmäkseen lyhyehköjä matkoja ja pärjää useimmiten latauksella, niin hybridi on ekologinen vaihtoehto ja sähköautoa joustavampi, kun käyttövoima sopeutuu tilanteeseen. Hybridiautoilijalla ei välttämättä sitten kuitenkaan ole kiirettä kokeilla sähköautoa. Sähköauton kantomatka on monelle edelleen esteenä hankinnalle. Hybridissä kulutus ja verot tekevät siitä monen mielestä myös taloudellisesti järkevän vaihtoehdon”, Niemelä analysoi.
Kamuxin tämän hetken suosittuja plug-in hybridimalleja
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Passat GTE
- BMW 225xe
- BMW 330e
Kamuxin valikoimasta tällä hetkellä noin 10 prosenttia on joko bensiini- tai dieselhybridejä, ja Kamuxin maahantuomista autoista niitä on noin neljäsosa. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan Suomen autokannasta lataushybridien osuus vuonna 2019 oli noin 1 % ja ensirekisteröidyistä autoista tammi-marraskuussa 2020 noin 13 %. Matias Niemelä näkee hybridien kysynnän olevan kasvusuuntaista, mutta bensiini- ja dieselautot ovat katukuvassa vielä pitkään ykkösenä.
Lähde: News Cision