Vaikka Suomi on verrattain pieni maa, löytyy täältäkin suuria kaupunkeja. Ajaminen maaseudulla ja kaupungeissa eroaa toisistaan melkoisesti. Suurimmissa suomalaisissa kaupungeissa, varsinkin niiden keskustoissa, liikennettä on paljon. Tämä artikkeli tarjoaa lyhyen katsauksen ajamiseen suomalaisissa kaupungeissa ja sen mahdollisiin haasteisiin.
Suomalaisten kaupunkien kadut ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa ja liikennejärjestelyt ovat useimmiten selkeitä. Turvallisuuteen on panostettu, ja suomalaiset noudattavatkin pääsääntöisesti liikennesääntöjä ja ajavat kohteliaasti. Kaupunkien taajamissa nopeusrajoitukset ovat usein melko matalia, 30 tai 40 km/h. Tasa-arvoisia risteyksiä käytetään paljon, ja jalankulkijoiden kulkua on turvattu lukuisilla suojateillä. Lähes kaikkialla ajoväylien viereen on rakennettu jalkakäytävät, ja joissakin kaupungeissa on myös erillisiä pyöräkaistoja, jotta kaikkien liikkuminen olisi turvallisempaa.
Lakisääteiset vaatimukset ovat samat riippumatta siitä, ajetaanko kaupungissa vai maanteillä: kuljettajalla on oltava ajokortti, ja ajoneuvolla vähintäänkin liikennevakuutus. Lisäksi ajoneuvon pitää olla katsastettu, ja kelin niin vaatiessa renkaina on oltava talvirenkaat. Säällä onkin suuri vaikutus ajamiseen Suomessa. Talvella lumi, jää ja pimeys hankaloittavat liikkumista. Siksi auto kannattaakin varustella huolellisesti aina vuodenajan mukaan.
Sään lisäksi kaupunkiajoa voivat vaikeuttaa liikenneruuhkat. Kiireisimpinä aikoina ajoneuvojen määrä saa keskusta-alueet pakkautumaan täyteen, mikä ruuhkauttaa liikennettä. Nykyään monen kaupungin viereen on rakennettu ohitustie, jolla pyritään ohjaamaan liikenne kaupungin vierestä niin, että keskustaan tulevat vain ne autot, joilla on sinne oikeasti asiaa. Toinen hankaloittava seikka on vanhojen kaupunkien katujen kapeus. Erityisesti historiallisilla alueilla kadut ovat erittäin kapeita. Tämä johtaa myös siihen, että parkkipaikkoja on vähemmän. Tavallisesti keskustoissa on runsaasti pysäköintitilaa sekä teiden varsilla, että parkkihalleissa. Ydinkeskustojen alueella pysäköinti saattaa olla maksullista. Onneksi maksaminen on nykyään useimmiten mahdollista matkapuhelimen erilaisten sovellusten avulla.
Pysäköinti kiinnostaa luonnollisesti erityisen paljon sähköautoilla ajavia, sillä monen toiveena on löytää autolle latauspaikka pysäköinnin yhteydessä. Sähköautojen määrä Suomessa on kasvanut runsaasti, ja tämän myötä myös keskusta-alueille on tullut enemmän latauspisteitä sähköautoille. Isoissa kaupungeissa tarjontaa on tietenkin huomattavasti enemmän, kun taas pienemmissä kunnissa keskustan alueella saattaa sijaita vain yksittäisiä latureita. Monien kauppojen ja muiden ostoskeskusten pysäköintialueilla on nykyään vain sähköautoille varattuja pysäköintipaikkoja, joissa auton lataaminen on mahdollista. Aina näitä ei kuitenkaan ole saatavilla. Yksi tärkeitä seikkoja onkin erilaisiin tilanteisiin varautuminen ja ennakointi. Mikäli kotona ei ole virallista sähköauton laturia ja keskustan latauspisteiden käyttömahdollisuus on epävarma, voi pistorasia sähköauton lataukseen kotona olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Jos olet ajamassa vieraaseen kaupunkiin, kannattaa reitti ja pysäköinti suunnitella etukäteen, jotta kaikki sujuu mahdollisimman kitkattomasti. Navigointisovelluksista on iso apu, varsinkin reaaliaikaisten liikennetietojen kanssa. Lisäksi kannattaa kerrata kaupunkiajoon liittyvät liikennesäännöt, jos ajat muutoin usein maalla – esimerkiksi linja-autoille on annettava tilaa niiden lähtiessä pysäkiltä liikkeelle. Sähköautolla ajaminen tekee keskusta-ajosta ympäristöystävällisempää ja auttaa kestävämmän tulevaisuuden vaalimisessa. Mikäli kaupungissa ajaminen ei kuitenkaan tunnu ihanteelliselta ratkaisulta, julkinen liikenne tarjoaa usein kelvollisia vaihtoehtoja. Joustava asenne on ratkaisu moneen tilanteeseen!